In de ‘quotes’ op ’t internet kan ik het niet weervinden, maar in mijn
geheugen staat bovenstaande titel bekend als citaat van
architect Le Corbusier. Het is hoe dan ook te mooi om het te laten liggen in
een stukje dat het over architecten wil hebben: ‘In een mooi huis moet het een beetje binnenregenen.’
Ik ga op zoek naar een spetterend voorbeeld en vind dat in het Farnsworth House van architect Ludwig Mies van
der Rohe, een buitenverblijf dat hij tussen 1945 en 1951 voor de rijke
Amerikaanse dr. Edith Farnsworth ontwerpt: ‘Het
huis vertolkt Van der Rohes streven naar een de ultieme architecturale
zuiverheid, het minutieus ontlede modernisme dat heroïsch afstand heeft gedaan
van al het overbodige: het huis zelf is nauwelijks meer dan een rechthoek van
glas. Het is een beeld dat een compromisloze spiegel is voor alles waarvoor Mies
van der Heuvel als architect voor stond.’ (°)
Farnsworth is niet bepaald tevreden met het resultaat. ‘In dit huis met zijn vier glazen wanden
voel ik me als een rondsluipend dier, altijd op mijn hoede. Ik ben altijd
rusteloos. Zelfs ’s avonds. Ik voel me als een schildwacht, dag en nacht op
post. Ik kan nauwelijks ontspannen.’ Er zijn ook praktische bezwaren: ‘Mijn vuilnis staat niet onder het aanrecht.
Weet je waarom? Omdat je de hele keuken vanaf de weg hierheen kunt zien en de aanblik
van die emmer zou het beeld van heel het huis bezoedelen (…) Ik kan zelfs geen
kleerhanger in mijn huis aanbrengen zonder te overwegen welk beeld dat buiten geeft.
Elke schikking van meubels vormt een groot probleem, omdat het huis
doorschijnend is, als een röntgenstraal.’ (°°) Dat valt trouwens ook de
insecten op die ’s avonds massaal op het licht achter de vensters afkomen.
De moeilijkheden beginnen al wanneer de architect voor ’t eerst Ediths nachtkleed
ziet (er zijn er die denken dat die twee een korte affaire hadden, want ja,
wanneer heeft Edith aan haar architect dat nachtkleed getoond?) De aanwezigheid
van dat vrouwelijke kledingsstuk leidt ertoe dat de architect zijn plan aanpast.
Het nachtkleed past niet in zijn strakke ontwerp, het moet uit het zicht blijven. (°°°) En er is de loodgieter die zich afvraagt of architect Ludwig ze wel alle vijf op een rij heeft.
Er komen rechtszaken van, want er is nog meer onenigheid. Over de
factuur bijvoorbeeld, over de bouwkosten en ook over de massale stookkosten
die al dat glas met zich meebrengt.
Onenigheid genoeg om er een mooie film van te kunnen maken. Ik zie hier trouwens dat Jeff Bridges daarin de rol van de architect op zich wil nemen.
Onenigheid genoeg om er een mooie film van te kunnen maken. Ik zie hier trouwens dat Jeff Bridges daarin de rol van de architect op zich wil nemen.
Maar regent het ook binnen in het Farnsworth House? Uiteraard, want het
is een zeer mooi huis.
Flor Vandekerckhove
(°) Kris Pint. De wilde tuin
van de verbeelding. 2017. Amsterdam, Uitg. Boom. 132 pp.
(°°) Nora Wendl. Sex and Real Estate, Reconsidered: What
Was the True Story Behind Mies van der Rohe's Farnsworth House? Dat staat hier.
(°°°) Alice T. Friedman. Domestic Differences: Edith Farnsworth, Mies van der Hoge and the Gendered Body. 1966. In Alice T. Friedman, Women and the Making of the Modern House. 2007. 244 pp. Harry N. Abrams, Inc. Publishers.
(°°°) Alice T. Friedman. Domestic Differences: Edith Farnsworth, Mies van der Hoge and the Gendered Body. 1966. In Alice T. Friedman, Women and the Making of the Modern House. 2007. 244 pp. Harry N. Abrams, Inc. Publishers.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten