vrijdag 25 november 2022

Wat verwacht je dan - dat ik in verdomde haiku’s uitbarst?



C is Peter Readings↗︎ zevende boek en er volgen er nog 25. Van al die boeken werden audio- of video-opnames geproduceerd, wat maakt dat we Reading hier↗︎ kunnen horen terwijl hij uit C voorleest. Die bundel uit 1984 bestaat uit 100 stukjes van telkens 100 woorden; er zijn prozagedichten, andere zijn gedichten in versvorm (sonnet, haiku en andere). Voor mij is het boek een leuke ontdekking, omdat ook ik een boekje heb dat uitsluitend uit stukjes van exact honderd woorden bestaat. (De Weggeefwinkel profiteert ervan om nog eens met dat boekje te adverteren.) Over zijn bundel zegt Reading: ‘C gaat over het hebben van een terminale ziekte en manieren waarop mensen de dood en het sterven het hoofd bieden.’ Ook dat is voor mij een aangename ontdekking; werk ik niet zelf aan een reeks waarin ik onderzoek hoe anderen met het onvermijdelijke einde omgaan? Wie in de lijst met labels ‘memento mori’ aanklikt wordt naar 20 van die stukjes geleid (en er volgen er nog.)
Uit C vertaal ik een prozagedicht dat eindigt met een haiku. Net zoals Readings origineel telt mijn vertaling 100 woorden, en de vertaalde haiku voldoet in 't Nederlands eveneens aan de eis van 5-7-5 lettergrepen. En zoals steeds: lezers die suggesties hebben om de vertaling te verbeteren, worden uitgenodigd me die te melden. (Flor Vandekerckhove↗︎)


Peter Reading. C. Uitg. David & Charles. 1984. 61 pp. ISBN-10: 0436409844.


De e-boeken van Flor Vandekerckhove zijn gratis. Mail erom: liefkemores@telenet.be↗︎. (Vermeld de titel.)

Geen opmerkingen: