donderdag 17 november 2022

Een dokter-fotograaf uit Bonen

Tania wandelde maandag 25 kilometer ver, van Wimereux naar Hardelot-Plage. Daar pikte ik haar op. Onderweg passeerde ik Boulogne-sur-Mer, Frankrijks grootste vissershaven. Als oud-redacteur van Het Visserijblad voelde ik me verplicht daar iets over vissers te schrijven.


Omdat Boulogne-sur-Mer↗︎ een onaangename aanblik biedt en die dag ook ferm stinkt, haast ik me de stad uit om elders een stukje te schrijven over een beroemde telg van Bonen zoals Boulogne ooit heette.
Bonenaar Guillaume-Benjamin Duchenne↗︎ studeert geneeskunde en komt in 1831 naar zijn geboortestad terug om er zijn praktijk uit te oefenen. Of ’t daar dan ook al zo stinkt, weet ik niet, wel weet ik dat Boulogne in de negentiende eeuw al een grote vissersstad is. Dat van die visserij zeg ik niet zomaar, ’t is omdat de dokter onder de vissers op zoek gaat naar proefkonijnen. Duchenne is immers geen gewone meneer doktoor, hij experimenteert met elektriciteit om mensen van spierziekten af te helpen. Hij ontdekt zelfs zo’n ziekte die naar hem genoemd wordt, de ziekte van Duchenne↗︎. Er is ook een gelaatsuitdrukking die ‘glimlach van Duchenne’ heet. Men noemt hem de vader van de elektrotherapie↗︎. Ferm palmares dus van een dokterscarrière die in Parijs eindigt.
Waarom vermeldt Wikipedia uitdrukkelijk dat hij zijn proeven op vissers uittest? Zijn vissers, meer dan anderen, bereid aan zo’n testen mee te doen? Doen ze het voor 'een prijsje'? Hebben ze meer spierziekten? Liggen vissers daar gewoon voor ’t grijpen? Ik weet het niet, maar het komt me wel goed uit. Het laat me toe om die vissers in dit verhaal te draaien. Waarmee ik aan de verwachting van tal van lezers voldoe die anders niet zouden begrijpen dat ik — een kwarteeuw lang uitgever van Het Visserijblad↗︎ — Boulogne passeer zonder iets over de visserij te zeggen. Ik word daarin geholpen doordat Duchenne naast dokter ook fotograaf is. Hij legt zijn medische experimenten vast in foto’s. Zo komt het dat ik een visser van Boulogne kan tonen die, gestimuleerd door elektronen, allerlei toten trekt. Waarmee je me niet hoort zeggen dat vissers totentrekkers↗︎ zijn hé.



Van links naar rechts: Duchenne en assistent roepen met elektrostimulatie een uitdrukking van angst op bij een proefpersoon; stimulatie van een uitdrukking van verbazing; stimulatie van een profiel.


Geen opmerkingen: