zaterdag 12 november 2022

Welke droom is dat?


Wat betekent uw droom? Da's een vraag, maar ‘t is ook de titel van een pocketboekje dat ik ooit kocht, geschreven door een Duitse psychiater die in Zuid-Amerika woont, een mens vraagt zich af waarom. Dat boekje kocht ik destijds op een kleine, plaatselijke boekenbeurs in Bredene, ik was 18. Ik ben het al lang kwijt en probeer er nu vergeefs op ’t internet een spoor van weer te vinden. Niet omwille van de nostalgie, ’t zou me nu gewoon goed van pas komen. Er stonden droomduidingen in en misschien werd ook onderstaande droom uitgelegd.

Vannacht ging ik naar de slager. Het vlees was schaars, je moest nemen wat er was. De slagersvrouw deed moeilijk over ’t wisselgeld. Dat bedroeg maar 3,5 frank — ik blijf in Belgisch geld dromen — en ze begreep niet dat ik erop stond dat ook te krijgen. Toen ik daarna naar huis wilde fietsen bleek dat m’n banden stuk waren. Zoals dat nog wel voorkomt in mijn dromen, geraakte ik niet weg van een plek die me vijandig gezind was. 

’t Is een weerkomend thema: ik wil weg, maar dat wordt me door kwalijke omstandigheden belet. Zo ben ik eens op reis geweest naar Noordpolen, een dromenland waar het zo bar is dat ik meteen weer weg wil, tevergeefs uiteraard↗︎. En zo staan er onder het label ‘droom’ nog een aantal in de blog: een soort gevangenisdromen. Had die Duitse psychiater uit Argentinië me er meer over kunnen vertellen? Kan jij dat? (Helderzienden dienen zich te onthouden.)

Flor Vandekerckhove↗︎


Wie ‘op Facebook zit’, moet daar eens naar Flor in spoken word kijken. Daar hoort ge mij verhalen declameren, ondersteund door passende beelden en muziek. Wie 'op Facebook zit', klikt hier↗︎. 

1 opmerking:

geert barbier zei

Mit achtzehn muß man noch träumen...