donderdag 10 november 2022

Levenslang

— Germaine is het volledig met me eens. —


Twee jaar geleden. — In Oostende word ik van de weg gehaald door een flik die beweert dat ik achter ’t stuur aan ’t telefoneren ben. Onzin! Ik wil dat bewijzen door hem in mijn telefoon te laten kijken. Daarin kan hij zien wanneer ik voor ’t laatst gebeld heb, wanneer iemand mij voor ’t laatst gebeld heeft, wanneer ik voor ’t laatst een sms verstuurd/ontvangen heb. Ik wil alles tonen. Alles! Dat vindt hij onnodig, zegt hij, zijn vaststelling volstaat. Hij negeert mijn voorstel en begint te schrijven. De pretentie van de man met een wapen!
Er volgt een gepeperde rekening. Eerst denk ik eraan die voor de rechtbank aan te vechten, maar wat doe je eraan als de vaststelling van de gewapende man volstaat? Ik kan mijn belgegevens opvragen, met een advocaat naar de rechtbank trekken en daar in ’t beste geval opschorting van straf verwerven. Ik maak de som — aangetekend schrijven, verplaatsing naar Brugge, advocaat…— en zie dat het mij evenveel kost als de mij gepresenteerde rekening.
Dus doe ik iets anders. Ik neem de narrenstok ter hand — wat is de schrijver anders dan een hedendaagse nar↗︎ — en publiceer Grinderman ontwapend↗︎, gedicht in kwatrijnen, waarin ik luid verkondig wat die flik me aan inzicht oplevert. Bijvoorbeeld dit:
Voortaan hecht ik geloof aan elkeen die zegt dat hij door zo’n Grinderman
Racistisch werd behandeld en ik geloof elkeen die zegt dat hij zonder 
Reden door zo’n aapmens in elkaar geslagen werd en ik geloof hen 
Vanaf heden onvoorwaardelijk want ’t zijn waarlijk apen met een wapen
En ik ga jaarlijks, levenslang, aan de kwestie blijven herinneren. Verleden jaar doe ik dat in Poëzie en rock 'n roll↗︎, waarin ik vertel welke rol Nick Cave in het ontstaan van dat gedicht speelt. Dit jaar doe ik het in ’t gezelschap van Germaine die het volledig met me eens is.

Flor Vandekerckhove↗︎


Grinderman ontwapend 

www.youtube.com/watch?v=Mj6k6PF0Zgo

[252]

Geen opmerkingen: