’t Is een traditie die ’t internet niet helemaal heeft kunnen inpalmen, het versturen van kerst- en nieuwjaarskaarten↗︎. Omdat ik niet sociabel ben, doe ik daar niet aan mee, maar mijn buurman doet het wel en zo ken ik er veel. Zelfs Hilde Crevits stuurt mij al lang kerstkaartjes, geen idee waarom. ’t Is ook iets wat beeldend kunstenaars graag doen; ik heb een collectie geschilderde nieuwjaarskaarten van Luc Martinsen↗︎ en ik krijg er ook van Geert Defurne↗︎, waarover ik nu een stukje schrijf.
Die van Defurne zijn linosneden↗︎. Deze van 2022 is gedrukt met zwarte inkt, het kaartje van 2023 is Pruisisch blauw. Over die laatste kaart zegt Defurne: ‘Voor de tekening heb ik een trio ‘geleend’ van Edvard Munch, schilder en printer die ik zeer bewonder. Ik heb het groepje uitgerust met legerhelmen en plaats het in een abstract apocalyptisch landschap, samen met een soort hoogspanningsmast: oorlog, energie en de kwetsbare mens. Een vriend van me noemde ze de drie gratiën. Het geheel is bewust gedrukt op een fragiel rijstpapier.’ Ook over het kaartje van 2022 heeft Defurne iets te vertellen: ‘’t Is een verhaal van drie tragedies. De horens verwijzen naar diersoorten waarvan ’t voortbestaan onder druk komt te staan, zoals de neushoorn. De figuur komt dan weer uit de Griekse mythologie, ’t is Andromache, oorlogsbuit na het uitmoorden van haar familie. En de derde tragedie is deze van het romaanse kerkje van Ettelgem, waar ik toen ging exposeren en dat in baarlijk slechte staat verkeert.’
Flor Vandekerckhove↗︎
Die van Defurne zijn linosneden↗︎. Deze van 2022 is gedrukt met zwarte inkt, het kaartje van 2023 is Pruisisch blauw. Over die laatste kaart zegt Defurne: ‘Voor de tekening heb ik een trio ‘geleend’ van Edvard Munch, schilder en printer die ik zeer bewonder. Ik heb het groepje uitgerust met legerhelmen en plaats het in een abstract apocalyptisch landschap, samen met een soort hoogspanningsmast: oorlog, energie en de kwetsbare mens. Een vriend van me noemde ze de drie gratiën. Het geheel is bewust gedrukt op een fragiel rijstpapier.’ Ook over het kaartje van 2022 heeft Defurne iets te vertellen: ‘’t Is een verhaal van drie tragedies. De horens verwijzen naar diersoorten waarvan ’t voortbestaan onder druk komt te staan, zoals de neushoorn. De figuur komt dan weer uit de Griekse mythologie, ’t is Andromache, oorlogsbuit na het uitmoorden van haar familie. En de derde tragedie is deze van het romaanse kerkje van Ettelgem, waar ik toen ging exposeren en dat in baarlijk slechte staat verkeert.’
Flor Vandekerckhove↗︎
De e-boeken (pdf) van Flor Vandekerckhove zijn gratis. Mail erom (en vermeld de titel): liefkemores@telenet.be↗︎.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten