zondag 16 juli 2023

Ten behoeve van toeristen en neringdoenden

Volop zomervakantie, volop volk, volop zee, zon, zand en zonnehoeden. En omdat mijn poëtica zich ontfermt over wat zich vlak voor mijn neus afspeelt, vergenoeg ik mijn klein maar fijn lezerscorps met een passend gedicht in kwatrijnen. (*) U komt toch ook?! (Flor Vandekerckhove

Strandvertier


Wanneer Jacques Brel weer zingt van noordenwind en
Vlokken zeeschuim die uiteenslaan op duinenkruinen 
En hij zijn stem verheft boven de norse vloed die 't strand
Overspoelt dan is ’t gewis geen weer voor strandvertier


Wanneer het scheepskanon vanuit zee het land viseert en 
Een oorlogsschip de Stroombankboei passeert en als de 
Officier daar ’t zinken van de Vindictive in de havengeul 
Ordonneert dan is ’t echt weer geen tijd voor strandvertier


Wanneer de duizendjarige storm voorbij mijn deur passeert
En in ’t passeren heel mijn boel torpedeert inclusief de kano 
Die op mijn koertje klaarligt om mij van de watersnood te redden
Dan is ’t gewis voor lange tijd geen weer voor strandvertier


Maar als de wind weer draait naar zuidzuidwest en Noah z’n
Losgelaten vogel ziet terugkeren als Picasso’s witte duif
Met een bloeiend takje in de bek en Jacques Brel weer zingt
Van vrouwen die flaneren dan is ’t weer tijd voor strandvertier



(*) Strandvertier werd inmiddels toegevoegd aan de bundel Het jaar van de krijtrijnen (en wat volgt.) De e-boeken (pdf) van uitgeverij De Lachende Visch zijn gratis. Mail erom (en vermeld de titel): liefkemores@telenet.be.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Zoals altijd, HEERLIJK.❤️Dankjewel 😉

Anoniem zei

Merci Flor . we gaan straks zingen met het Westerkwartier koor in de Apenplaneet .Dada W.