woensdag 4 oktober 2023

Maak kennis met Stephen Elliott (die perfect weet te formuleren waarom ik schrijf)

Links: een boek van Stephen Elliott wordt verfilmd. Midden: daarna neemt de schrijver dat verhaal weer in bezit door er zelf een film van te maken.
Rechts: waarmee de punkfilosofie recht gedaan wordt: do it yourself.


Nadat ik Greil Marcus’ indrukwekkende boek (°) over punk dichtgeslagen had, groef ik enkele dagen in de Do It Yoursef (DIY)-filosofie van punk. Dat graafwerk leidde me uiteindelijk naar een aanbevelenswaardige documentaire, vrij te bekijken op YouTube: D.I.Y. or Die — How to Survive as an Independent Artist (°°), film die afsluit met de dwingende punkopdracht: NOW GO AND MAKE YOUR OWN MOVIE. 
Filmmaker Michael W. Deanlaat tal van Amerikaanse kunstenaars aan ’t woord over hun DIY-ervaringen: veel muzikanten uiteraard, maar ook een cartoonist, een choreografe, een performer, enkele schilders en schrijvers. Ik onthoud de namen van de schrijvers: Beth Lisick (schrijver/muzikant); Dave Brockie(schrijver/muzikant); Lydia Lunch (schrijver/muzikant); Lyann Breedlove (schrijver/muzikant) en Stephen Elliott (auteur). Die laatste pakt me helemaal in wanneer hij in die film zegt: ‘that’s the urge to write, it’s like the urge to communicate and to be alone at the same time.’ — Schrijven is de drang om te communiceren en tezelfdertijd alleen te zijn! Nooit voorheen hoorde ik iemand zo treffend formuleren waarom ik schrijf.
Omdat die Elliott dat zo goed formuleert, ga ik naar hem op zoek. Een roman ga ik niet lezen, maar ik zie ook memoires staan: The Adderall Diaries: A Memoir of Moods, Masochism, and Murder. Daarover zegt hij: ‘Ik weet niet waar ik ermee naartoe wil. Om eerlijk over jezelf te schrijven moet je een zekere inconsistentie en willekeur toegeven die zelfs in de beste romans nooit zou worden getolereerd.’ Een recensie leert me evenwel dat ik die memoires evenmin zal lezen. Ik verneem ook dat het boek verfilmd werd. Ik vind een interview met de hoofdrolspeler en de regisseuse. Misschien moet ik die film (°°°) huren, ook dat kan op YouTube. 
Uiteindelijk kom ik op ’s mans website terecht. Daar staan zijn boeken uiteraard opgelijst, je kunt er essays lezen, kortfilms bekijken en zelfs een lange speelfilm, allemaal werk van deze indrukwekkende Stephen Elliott. Zelf kijk ik daar naar After Adderall (1,17 u.) In die zelfgemaakte film neemt Elliott zijn door anderen verfilmde levensverhaal, The Adderall Diaries, weer in bezit. Hij speelt zichzelf in deze pastiche (?) waarvan hij ook het scenario schrijft: DIY!


(°) Greil Marcus. Lipstick Traces: A Secret History of the Twentieth Century (1989) 2011. Faber & Faber London. 482 pp.
(°°) Michael W. Dean. D.I.Y. or Die: How to Survive as an Independent Artist. 2002. USA. 55 min. Budget $5000. De DVD verscheen onder de titel  "D.I.Y. or Die: Burn This DVD" zonder copyrightbeperking. Director Michael W. Dean riep mensen op om om er kopieën van te maken voor niet-commercieel gebruik.
(°°°) Pamela Romanowsky. The Adderall Diaries. Gebaseerd op het gelijknamige boek van Stephen Eliott. 2015. 105 min. USA.

Geen opmerkingen: