vrijdag 27 oktober 2023

Herinneringen aan de Wijngaardstraat

Ik ben een geboren en getogen West-Vlaming, ik woon daar ook. Wel heb ik sterke Gentse banden. M'n familie langs moederskant is Gents, mijn (klein)kinderen zijn Gentenaars en zelf heb ik er ook lange tijd gewoond. Ik publiceer een aantal posts over Gent: vignetten, verhalen, gedichten… telkens geïnspireerd door huizen, straten en wijken waar ik in Gent gewoond heb. Ik ga ook op zoek naar een Gentse FB-groep die een verwijzing naar die literaire posts wil plaatsen.

Herinneringen aan de Wijngaardstraat


Wachtend op een schrijversleven dat ik tot aan de horizon voor me 
Uit schuif en in afwachting van wat komen gaat kijk ik naar de overkant 
Waar dichteresse Eileen Myles aan elkeen die langsloopt luidop zegt dat
Ze alleenlijk in gore sex geïnteresseerd is en goedkope drank en pillen


Tussendoor doe ik zo nu en dan iets tijdelijks wat in die tijd ook kan 
Omdat werkloosheid nog onbestaande is en we gezond zijn en veer
Krachtig en alleen geld nodig hebben voor drank en sigaretten en 
Koffie om de kater weg te spoelen als die weer eens van de partij is


De gratuite stadsgids Google streetview leid je foutloos naar het straatje 
Waar mijn huis met het geoefende oog van de voyeur gemakkelijk herkend 
Kan worden als het leven dat zich ontplooit in een wijngaard waarin
Pannenkoeken groeien en gebraden ganzen het gewelf doorklieven


Schrikken doet degene die aan de overkant van ’t straatje bij de overburen 
Binnen scrolt en daar de intussen oude Eileen Myles door ’t raam ziet
Turen en die in de lens van Google de historische woorden uitspreekt
Zeggend dat we allemaal Kennedy’s zijn en dat zij onze president is


En elke avond als de nacht over ‘t straatje valt komt uit de kelder van
Het hoekhuis de klank van een draagbaar harmonium achternagezeten
Door Ginsbergs stem die van vader dood zingt en van tante dood en zuster 
Dood waarna de nacht valt en geen bekoring door ons onbeantwoord blijft


Geen opmerkingen: