vrijdag 6 oktober 2023

Het kortste gedicht ter wereld


Lang denk ik dat het kortste gedicht ter wereld lighght is, één woord, bejubeld en verguisd gedicht van de Amerikaanse dichter Aram Saroyan. Over de kracht ervan had ik het al in een post die verkeerdelijk Korter kan niet heet. Die titel is verkeerd, weet ik nu, sinds ik zijn ‘Complete Minimal Poems’ (°) in huis haalde. Daarin staat ook het écht kortste gedicht ter wereld, een vierpotige versie van de letter 'm', waardoor het gedicht anderhalve letter lang wordt. (°°) ’t Kan een samentrekking zijn van de letters n en m. In z’n essay MNMLST POETRY noemt Bob Grumman Saroyans vierpotige M de close up van de geboorte van het alfabet, tussen de n en de m. Ik toon het gedicht in hoofding, waar het een ‘poster-poem’ is, het heeft dan ook een sterke visuele kracht, ik kan me wel voorstellen dat je blijft kijken als zo’n vierbenige M aan je muur hangt.
Er bestaan naast Aram Saroyan uiteraard nog dichters die zich over soortgelijke extremiteiten buigen, hier staat een interessante inleiding. En ook Strickland Gilliam doet mee met het kampioenschap kortste gedicht. Ook in Nederland en Vlaanderen zijn er minimalistische auteurs en dichters, men noemt Hans Faverey, Mark Insingel, Roland Jooris… Er zijn ook dichters die expliciet visuele poëzie maken. Volgens mij was Paul Van Ostaijen een onbedoelde wegbereider van zo’n visuele gedichten, kijk maar naar diens inspirerende handgeschreven versie van Bezette stad, hoe schoon staat dat niet op een poster.


(°) Aram Saroyan. Complete Minimal Poems. 277 pp. Uitg. Ugly Duckling Pr. 2007.  Het boek omvat de volledige inhoud van Aram Saroyan (Random House, 1968), Pages (Random House, 1969), The Rest (Telegraph, 1971), evenals Saroyan's bijdrage, ‘Electric Poems’, aan de bloemlezing All Stars (Goliard-Grossman , 1972), en een reeks 'Short Poems', die nog niet eerder is verschenen. Uiteraard kies ik voor het e-book (9,36 €). Je kunt die bundel ook als paperback kopen, maar niet nieuw, de papieren uitgave is uitverkocht. Je kunt hem tweedehands in huis halen voor… 402,99 € !!! (Of als je in Amerika woont, voor maar 104,25 $.)

(°°) Dat kortste gedicht ter wereld wordt ook als dusdanig herkend in het Guinness Book of Records.


De e-boeken (pdf) van De Lachende Visch zijn gratis. Mail erom (en vermeld de titel): liefkemores@telenet.be.


1 opmerking:

Merlijn zei

Het kortst gedicht ter wereld staat nog steeds op naam van Joost van den Vondel: Nu, U!