dinsdag 7 februari 2017

Eneder B., de tegenwereld van Bredene

—  Het gebied van Eneder B. wordt ten noorden begrensd door de Noordzee, ten westen door De Bron, in ’t oosten door de wijk Blauwendijk en ten zuiden door de Groene Sluis. —
Schrijven! Stilaan nader ik de zeventig en nog steeds ben ik het aan ’t leren. Deren doet me dat niet, want ik voel me in deze bezigheid erg gesteund door Hilary Mantel die in een schrijversadvies zegt: ‘You must remain a beginner’.
Het veld van de literatuur is overigens groot genoeg. Ik kan totterdood blijven ontdekken, leren en doorgronden. En ook toepassen, want telkens ik weer iets anders leer kennen, wil ik het zelf eens uitproberen.
Fantasy is een genre waarmee ik weinig affiniteit heb. Toch ben ik enkele dagen in de boeken van de Britse fantasyauteur China Miéville gedoken. En nu welt in mij de behoefte op om op mijn beurt een fantasyverhaal te schrijven.
Een technisch probleem is dat zo’n fantasy zich in imaginaire werelden afspeelt. Dat kan een land zijn, zoals het land van Oz van schrijver L. Frank Baums of een continent, zoals Midden-Aarde uit Tolkiens In de ban van de ring. In Station Perdido van Miéville is het een stad die Nieuw Crobuson heet.
Van al die imaginaire werelden bestaan, zo heb ik tijdens mijn onderzoekje vastgesteld, landkaarten en stadsplannen. Je moet zelf maar eens kijken, ik heb er een aantal onder dit stukje verzameld.
Mocht ik zelf zo’n fantasyverhaal schrijven dan zou dat zich afspelen in Eneder B. Ook daar bestaat trouwens een plan van, ik plaats het bovenaan dit stuk.
Ten noorden wordt Eneder B. begrensd door de Noordzee en ten zuiden door een wijk die De Groene Sluis heet. Ten oosten wordt de grens gevormd door de Blauwendijk en een spuikomachtige watermassa die door de bewoners van Eneder B. de Mokiups genoemd wordt. Ten westen markeert De Bron de grens.
De Bredenaars die deze blog aandachtig volgen — en dat zijn er nogal wat — hebben intussen al zo’n vermoeden. De map van Eneder B. lijkt ietwat op het grondgebied van hun eigen gemeente. maar dan in spiegelbeeld. Komt het daardoor dat sommigen in Eneder B. het omgekeerde van Bredene menen te lezen? En is de naam van de watermassa ten westen van Eneder B. niet Mokiups, een anagram van Spuikom, een waterpartij die in de reële wereld ten westen van Bredene ligt? Is het toeval dat Bredene ten westen ook nog begrensd wordt door de Groenendijk en dat het imaginaire Eneder B. ten oosten een grens heeft die de Blauwendijk heet?
Goed opgemerkt, zou ik zeggen, en daar zou ik wellicht scherp gezien aan toevoegen, want Eneder B. waar ik mijn fantasyverhaal laat afspelen is het tegenland van Bredene.
Hoe heb ik dat land ontdekt? Hoe komt het dat u het op uw wandelingen niet ziet liggen? Waar kunt u het zelf ontdekken? Misschien is dat wel het verhaal dat ik wil vertellen, misschien wel, ja.
Kortelings op dit scherm! Komt dat zien! Komt dat zien!

Flor Vandekerckhove

— De Mdden Aarde van Tolkien. —
— New Crobuzon van China Miéville. —
Een reactie posten