zaterdag 11 januari 2020

De man die sneller schijt dan zijn schaduw

— Een merkwaardige ontmoeting in Oostende. Van links naar rechts: James Ensor, August Van Yper aka Guustje, Karl Lagerfeld. —

De man die sneller schijt dan zijn schaduw

Terwijl ik met de kusttram weer op zoek naar inspiratie ga kijk ik eens goed
Rond en daardoor valt het me op dat de mens die naast me op de bank zit
Niemand minder dan Karl Lagerfeld is of toch iemand die daar zeer goed
Op gelijkt en er ook helemaal de maniertjes van heeft ohlala je weet wel.

Ik trek mijn stoute schoenen aan want ik weet dat Karl Lagerfeld een soort
Vlaams spreekt wat hij van James Joyce geleerd heeft en dat het bijgevolg
Heel goed mogelijk is dat hij mij verstaat en ik vraag hem op de man af of
Het waar is dat hij met zijn kat zou trouwen mocht het wettelijk toegelaten zijn.

Er ontwikkelt zich een gesprek tussen ons dat niet alleen over katten gaat
Maar tevens over oud worden en het leven & de dood en over de scabreuze
Poëzie en kleptomanie van ’s lands grootste dichteres want het is echt wel
Wonderbaarlijk waarover die mens allemaal kan meepraten en ik ook.

Zo rijden we welgemutst de tramhalte Weg naar vismijn voorbij en verder naar
Oostende Station en ik zeg tegen Karl of dan toch tegen iemand die daar zeer
Goed op gelijkt dat het op dezelfde tram is dat ik leren dichten heb op ’t ritme
Van de cadans van de wielen over ‘t spoor en Karl zegt dat hij dat wel weet.

‘Ik weet het,’ zegt hij, ‘want in de hel sta jij bekend als de dichter die sneller
Dicht dan zijn schaduw’ wat mij danig verwondert want dat Karl Lagerfeld in
De hel woont is iets wat ik niet weet alhoewel hij natuurlijk altijd In ‘t zwart
Gekleed gaat net als Geeraard de Duivel uit het Gentse duivelssteen.

Wat ik evenmin weet is of ’t gepast is om op dat onderwerp door te gaan maar
Karl Lagerfeld of toch iemand die daar zeer goed op gelijkt redt zelf het
Gesprek en zegt dat veel van mijn kennissen daar soortgelijke namen torsen
In afwachting dat ze op hun beurt voor eeuwig in het vuur gaan zengen.

Omdat ik dat onderwerp liever ver van me weg houd en omdat de tram
Halte Koninginnelaan nadert waar ik af wil stappen omdat de bib daar
Is vraag ik aan Karl Lagerfeld of dan toch aan iemand die daar goed op gelijkt
Of ook hij daar vóór zijn hellevaart al onder soortgelijke naam bekend was.

Zijn sardonische lach doorklieft het gewelf van het tramvoertuig want de kust
Wordt bediend door oude brol van het soort dat met een doorkliefbaar gewelf
Uitgerust is en net voordat zijn lach in het multiversum opgenomen wordt
Meen ik er de stem in te herkennen van een mij bekende Oostendenaar.

Zelf word ik uit het voertuig geslingerd tot vlak voor de ingang van de bib wat
Me goed uitkomt en ik zie de fel gehavende tram voorbij ijlen met aan boord
Nog maar één passagier en dat is Guustje de huisknecht van James Ensor
Die in de muilenwinkel van zijn baas een Lagerfeldmasker had ontvreemd.

En die met luide stemme naar me roept: ‘Er is een coiffeur die sneller snijdt
dan zijn schaduw en een coureur die sneller rijdt dan zijn schaduw en een
Hellehond die sneller bijt en …’ Woordenvloed die onderbroken wordt door
Een bliksemschicht die het alreeds gekliefde tramgewelf nog eens doorklieft.

Ik had het moeten weten want dit is Oostende zoals het is en da’s een stad
Van narren en grappenmakers en maskers en muilen en een plek waar niets
Is wat het is en terwijl Guustje met de kusttram weer ter helle vaart maakt hij
Een trechter rond zijn mond om me zijn laatste woorden toe te schreeuwen.

Vliegensvlug haal ik het notitieboekje uit mijn legertas en mijn met groene
Inkt gevulde dichterspen houd ik klaar om er Guustjes laatste woorden mee te 
Noteren die als volgt blijken te luiden dubbelpunt ‘En zelf sta ik van in ’t begin
Der tijden in de hel bekend als de man die sneller schijt dan zijn schaduw.’

Nu beginnen luid te luiden de klokken van de stad als om me erop te wijzen
Dat ik de tram genomen heb om inspiratie op te doen en dat ik zoveel haltes
Verder nog altijd niets gevonden heb dat het verdichten waard is maar ah
Het is zoals het is en zelf weet je ook wel dat de ene dag de andere niet is.


Flor Vandekerckhove 


— De man die sneller schijt dan zijn schaduw is het titelgedicht van de gelijknamige bundel. Daarin staan ook tientallen andere gedichten van Flor Vandekerckhove. U kunt het e-boekje gratis in uw mailbox krijgen. Mail naar Mail naar liefkemores@telenet.be en de bundel wordt u per kerende toegestuurd.

Mail naar liefkemores@telenet.be en de bundel wordt u per kerende toegestuurd.

2 opmerkingen:

Patrick zei

Mooie tekst. Pas bij de tweede lezing viel mij die "kustram" op. Ik zit graag op de tram want een tram rijdt traag en terwijl verder iedereen naar het schermpje van een smartphone zit te staren, wordt voor mij, als enige belangstellende, in de straten een hele resem tableaus opgevoerd.
Terug naar die kustram. Het lijkt me een bijzonder prettig soort tram, vooropgesteld dat de medereizigers over een hoog kusbaarheidsgehalte beschikken en bereid zijn voor mij hun smartphone even, het hoeft écht niet lang te duren, te willen opzij schuiven. Zoniet, dan ben ik al best tevreden met de kusttram. Dat is ook mooi.

De laatste vuurtorenwachter zei

Mooi dat je het opmerkt Patrick. In de dichtbundel die ik onlangs publiceerde (gratis in De Weggeefwinkel van De Laatste Vuurtorenwachter) staat nog zo'n 'tramgedicht'. Ik zal 't eerstdaags ook in de blog publiceren en er is trouwens nog een in de maak. Misschien kom ik stap na stap wel tot een bundel met alleen maar tramgedichten.