maandag 18 september 2023

Ontdopen op hoge leeftijd

Een vraag aan de Oostendenaars: waar bevond zich de materniteit Ste Monica in 1949? Zijn daar foto’s van? Links: uittreksel van het trouwboekje van mijn ouders. Rechts laat me met een vraagteken achter, zegt dat detail waar, wanneer en door wie ik gedoopt ben? Die vraag werd inmiddels ook wel beantwoord, na aandringen in Ik roep uw hulp in. Geert Barbier leest: Baptivi in divina maternitate santa monica Ostendae die 20/2/1949. Rob Tas bevestigt: Bvi staat voor baptisavi = ik heb gedoopt. 


Het is niet voor het eerst dat ik me wil laten ontdopen. Ik herinner me zo’n campagne van studentenvereniging ’t Zal Wel Gaan, daar wilde ik aan meedoen. Dat het toen niet gebeurd is, komt puur door luiheid mijnentwege. In de krant lees ik nu dat Steven Degryse (cartoonist Lectrr) zich laat ontdopen. ’t Heeft te maken met zijn almaar toenemende weerzin tegen het instituut bij het zien van de VRT-reeks Godvergeten, over kindermisbruik in de kerk. Zegt Steven: ‘Ik wil geen lid zijn van een instituut dat wereldwijd misbruik in de doofpot heeft gestopt.’ ’t Is niet dat ik hem ken, maar als Steven het doet, ik ook. En aangezien het ook per e-mail kan, is luiheid geen excuus meer. Ik verstuur de mail:


Aan bisdom Brugge
Heilige Geeststraat 4, 8000 Brugge.
Betreft: uittredingsaanvraag
Mevrouw, meneer,
Mag ik U verzoeken administratief het nodige te doen om mijn uittreding te acteren:
Vandekerckhove Flor, geboren in Oostende op 12 februari 1949 en gedoopt in de materniteit Ste Monica van die stad.
Ik beslis weloverwogen en duurzaam uit de rooms-katholieke kerk te treden, ik wens op geen enkele wijze meer bij deze kerk betrokken te zijn (bv. toediening sacramenten).

In toepassing van de GDPR verzoek ik u mijn gegevens volledig te schrappen uit het doopregister. 
Mag ik u vragen mij over de ontvangst van dit schrijven te berichten met vermelding van de datum van mijn uittreding. 
Als bijlage stuur ik u uittreksels uit het trouwboekje van mijn ouders, die het opzoekingswerk voor u misschien vergemakkelijken.


Misschien denkt u: op uw leeftijd! Is dat nog de moeite waard? Daar hebt u een punt, maar ik doe het toch. ’t Staat in mijn bucket list. Daarin staan nog wel dingen, maar welke? Waar heb ik dat verlanglijstje alweer gelegd? Ik weet het niet en aan het bisdom kan ik het nu ook niet meer vragen.

De kwestie die ik in hoofding stel, werd intussen uitvoerig behandeld. Het moederhuis St. Monica in de Oostendse Kaaistraat was niet ver van het Hotel Allemagne van Stracké. Na de overstroming van februari 1953 was er enorme schade en werden de baby’s met bootjes naar het ziekenhuis H. Hart gebracht. De huizen in de Kaaistraat werden gekocht door de nonnen in 1860 en 76 en verkocht in 1956. Er waren ook dagelijkse consultaties voor minderbedeelden. Nadien was er een meisjesschool. (Met dank aan Dirk Vandekerkhove, naamgenoot van me, maar zonder c in de kerk.) Maar de kwestie van de doop blijft een probleem: Dirk vist uit dat 20 februari 1949 een zondag is, is dat geen merkwaardige dag om gedoopt te worden? Hebben priesters daar op die dag de tijd voor? En ligt er niet erg veel tijd tussen 12 (mijn geboorte) en 20 februari?


Geen opmerkingen: