donderdag 14 september 2023

Drie lange, samengestelde zinnen waarover gediscussieerd kan worden

Ik schrijf zo’n driezinnenverhalen om de stiel goed in de vingers te houden, vergelijk het met piano-oefeningen van de pianist, kleiwerkjes van de beeldhouwer en schetsen van de tekenaar. Soms zijn ’t drie korte zinnen, vandaag zijn ’t lange, samengestelde zinnen. De gif in onderstaand filmpje, waarbij je Zegher en mijn overgrootmoeder samen op de stoep ziet zitten, is van Bill Domonkos, de muziek is een instrumental die ik van YouTube leende, pianoversie van I am Saling van Rod Stewart.



[147]


Absurd — Terwijl ze met hun snek naar onbestemde bestemmingen aan ’t varen waren, passeerden onze helden de Santa Maria die naar Amerika aan ’t zeilen, was alhoewel ze dachten dat ’t naar India was en Zegher zei tegen mijn overgrootmoeder dat ze dat ook eens moesten doen een nieuw land ontdekken en wel dringend. Nadat zij vier dagen later vanuit het kraaiennest land in zicht geroepen had, vroeg mijn overgrootmoeder aan Zeger Janszone: wat denkt ge kapitein is dat land daar de moeite van het ontdekken waard? Zeger Janszone twijfelde niet, dat deed hij nooit, en zo komt het dat mijn overgrootmoeder en Zegher Janszone in een roeiboot ‘t schip verlieten en daarna door de branding heen naar het strand waadden alwaar Pier de garde hen stond op te wachten om hen veilig over de toen ook al drukke Koninklijke Baan te loodsen, met als doorslaggevend argument dat het drama van de geschiedenis zich alleen als klucht herhalen mag. (Flor Vandekerckhove)

1 opmerking:

Anoniem zei

Heb ervan genoten het te lezen en te horen ! Mooi !