zaterdag 26 april 2025

Femme Fatale Revisited in CC De Grote Post Oostende

Grafisch ontwerp Maren Kuhn

IN 2000 SCHREEF ik een theatertekst, Femme fatale, daartoe aangevuurd door de Oostendse actrice Christine Pire. Nu deed ze het weer (mij aanvuren) in een project dat heel toepasselijk Femme Fatale Revisited heet. Meer nog dan vroeger is zij in deze mijn strenge meesteres geweest en ik haar gewillige slaaf (sommige dingen veranderen niet, ze verergeren.)
Andere dingen veranderen wel. Inmiddels had ik een versvorm omarmd die me als gegoten ligt. Femme fatale revisited werd daardoor een theatertekst in verzen. Het stuk baadt in wat ik surrealisme light noem, iets wat ik eigenlijk nog aan ’t onderzoeken ben. Hoe dat soort surrealisme zich op scène gedraagt, valt af te wachten, Christine Pire lijkt alvast bevredigd. Geen monoloog deze keer, de taart wordt verdeeld onder vier: Nar, Femme Fatale, Reporter ter plaatse en een Collectief dat de bus neemt. 
In het stuk zijn we getuige van de geboorte van een nieuwe wereld, een schepping die moeizaam ontstaat uit een conflictueus spel tussen ‘mannelijke’ (Nar) en ‘vrouwelijke’ (Femme fatale) waarden. Wat finaal uitmondt in de ‘omkering der seksen’. 
Femme Fatale Revisited schreef ik in 2020. Deed ik dat met de toen ‘modieuze' genderproblematiek voor ogen? Ik weet het, eerlijk gezegd, niet meer, het motto dat ik boven de theatertekst plaatste, suggereert dat het al langer aan 't gisten was: ‘Girls will be boys and boys will be girls / It’s a mixed up, muddled up, shook up world’, citaat van The Kinks uit… 1970. Evenzeer is het waar dat de ‘omkering der seksen’, mede door de strapatsen van de heer Trump D., vandaag weer erg actueel is. (Flor Vandekerckhove)

Femme Fatale Revisited — Een voorstelling met Christine Pire als gepassioneerde femme fatale, Edwin Wets als dolgedraaide nar en Ron Vanderstraeten als de nuchtere reporter ter plaatse. — Jean-Marie Missiaen is machinist. En op de bus, vol sterke, schone maar tegelijk kwetsbare vrouwen, zitten: Ann Orlans, Ariane Verhulst, Katrien Steenacker, Sophie De Bock, Laura-Emelie Kuhn, Isabel Louagie, Marie-Christine Vansteenkiste, Tanja Meseure, Iris Dekeersgieter, Marjan Tratsaert en Noenoe Vandamme, met ‘de odeur van oestrogeen, fier en ongetemd!’ — live muziek door Lennart Kuhn en Willemijn Wallijn (percussie), Jaëla Verheye (accordeon) en Patrick Gyselen (gitaar) — regie Christine Pire — auteur Flor Vandekerckhove — productieleiding Duc Duquennoy.
Wanneer: do 29 mei van 20:30 tot 23:00; vr 30 mei van 20:30 tot 23:00; za 31 mei van 20:30 tot 23:00; zo 1 juni van 15:00 tot 17:30. Locatie: Cultuurcentrum De Grote Post Oostende, Hendrik Serruyslaan 18. Tickets: UiTloket Stadhuis 0800 1, 8400, 059 25 81 41 en uit@oostende.be. Ook aan het loket in CC De Grote Post van woensdag tot en met zaterdag van 14.00u tot 18.00u. en via www.degrotepost.be.
De theatertekst Femme fatale revisited werd uitgegeven door De Lachende Visch, als creative commonsDie tekst mag vrij voor niet-commerciële doelen gebruikt worden als de naam van de auteur vernoemd wordt.  Het e-boekje (56 pp) is gratis beschikbaar voor wie erom vraagt. Wie het per kerende in de mailbox wil vinden, mailt sofort naar liefkemores@telenet.be.

Geen opmerkingen: