donderdag 12 september 2019

Over een meisje van de Opex


Laat me de song samenvatten. Na een indrukwekkende intro horen we een vrijer die, enigszins klaaglijk, zijn geliefde bezingt, ‘de roste van den Opex’. Volgt een indrukwekkend stukje saxofoon. Blijkt dat de vrijer een visser is. Bij ’t afvaren staat zijn roste↗︎ op de kaai: ‘en als haar korte rok omhoog waait, hebben al de vissers dat gezien.’ Daar gaat Laurentius spijtig genoeg niet dieper op in. Want kijk, het wordt alweer tijd om de thuishaven op te zoeken. Volgt een stukje sax, waarna we er nogmaals aan herinnerd worden dat de roste van den Opex is. Fade uit.
De simpele lyrics verbergen een indringende visserijkwestie. Laurentius negeert immers een visserijtaboe. Het is namelijk not done dat een meisje zichzelf aan de vissers toont wanneer het schip zee kiest. Bij het afvaren mag de visser géén vrouw zien (en evenmin een paster). Taboe!!! (°) En zo’n taboe negeert ge niet ongestraft. Ik kan het weten, in de tijd dat ik Het Visserijblad↗︎ uitgaf heb ik, samen met de aalmoezenier, geprobeerd dat taboe te doorbreken. Het heeft me een ervaring↗︎ opgeleverd om U tegen te zeggen. Maar goed, laat ons aannemen dat de roste zich daar niets van aantrekt en haar rokken bij 't uitvaren laat zwieren & zwaaien. Dan had Laurentius ook de gevolgen moeten bezingen. Voor inspiratie had hij misschien te rade kunnen gaan bij Red Headed Woman van Bruce Springsteen: 
Well I don't know how many girls you've dated, man
But you ain't lived till you've had your tires rotated
By a red headed woman. 
Of bij Charles Bukowski die met zo’n opwaaiend rokje wel raad weet
‘the wind flipped her skirt
high along her thighs
and I began rubbing myself  
I’m a peep-freak
but why do they do that?
why do they look like that?
why do they let the wind do
that?’ (°°) 
Ja, waarom eigenlijk? Weet gij het?

Flor Vandekerckhove

(°) Over zo'n dingen in de visserij schreef ik eerder Vermijdingsrituelen in de visserij↗︎
(°°) Charles Bukowski. The girl on the bus stop bench. In Love Is A Dog from Hell. Black Sparrow Press. 1983.
[In DLVuurtorenwachter dateert deze post al van 2019. Nadien werd hij opnieuw geredigeerd ten behoeve van verschillende FB-groepen, in 2022 nog voor de FB-groep Je zie van den Opex als…]


5 opmerkingen:

Unknown zei

Plezant om te horen . Tof

Unknown zei

Dag Flor , ik wist dat je het bijgeloof in de visserij ging vermelden. Maar ik zag een jonge vrouw , haar vriend visser uitwuiven. Ze had een ringel in haar neus , en armen vol tatoe's. Daar kreeg ik het idee om een nieuw visserlied te componeren .Was haar vriend een vreemde visser ? Wie weet ? Ik heb ook nog een wens ! Graag zou ik ooit voor de vissers willen zingen in Oostende. Aan het monument die in het filmtje voorkomt. Mijn nummer " Als vader kwam van zee " kan ik vertolken in het Nederlands of in het Osténds dialect. Groetjes , Laurentius.

Unknown zei

Flor, Francis Vandekerckhove (herinnerd in je stukje) overleed in 1965. hij was mijn oom en zou mn peetvader worden, maar overleed voor ik werd geboren. Ik werd naar hem genoemd!

Frank Vandekerckhove
Las Vegas, NV

De laatste vuurtorenwachter zei

@ Laurentius: Wat je hierboven van dat meisje met die 'ringel', zegt is ongetwijfeld waar. Veel elementen van de visserscultuur zijn vandaag in het vergeetboek geraakt. Maar de 'vermijdingsrituelen' in de visserij afdoen als 'bijgeloof' is niet correct; dat is propaganda van de katholieke kerk die zichzelf als het 'enige echte geloof' opdringt. De vermijdingsrituelen hebben wel degelijk zin: wie ter visvangst trekt mag niet afgeleid worden, want het werk is gevaarlijk en eist alle aandacht op. Geen vrouwen op de kaai !

De laatste vuurtorenwachter zei

@ Frank Vandekerckhove: Frank, ik passeer haast dagelijks voorbij de plaat die in Bredene aan de op zee omgekomen vissers herinnert. Uiteraard valt me telkens de naam van Francis op, een naamgenoot. Of toch bijna, dacht ik telkens, want bij Francis staat er geen 'c' in de kerk. Nu leer ik van jou dat het om een fout gaat. Hoe dan ook, doe ze de groeten, daar in Las Vegas.