maandag 23 september 2019

boom door dak


— Links: door het dak van een benzinestation priemt een boom. De foto kondigt een expo in Parijs aan: Nous les arbres, museum Fondation Cartier. Nog tot 10 november. Mij herinnert het aan een foto die ik de voorbije winter gemaakt heb, als ’t ware de Vlaamse versie van het beeld uit de krant. —

Wie lang genoeg van Bredene richting Brugge fietst, via de Brugse Baan, daarna Oostendse Steenweg, komt nabij Zuienkerke aan een rondpunt, waar het rechts verder naar Brugge gaat en links naar de oostkust. Of… je rondt daar die cirkel en je keert naar Bredene terug. Maar waarom, vraag je je af, zou een mens zover fietsen om daar terug te keren? Wel, ik zal het je zeggen. Links, vlak voor het rondpunt, ligt een wei en daarin staat een schuurtje. Men moet terugkeren om die keet — die na het keren uiteraard rechts ligt — rustig in zich op te nemen. 
Door het dak van dat schuurtje priemt een boom. Die ontspruit niet in de luwte van de bergplaats, neen, de boom is eerst. Iemand heeft het nodig geacht om krek op die plaats een stalling te bouwen. Dat daar al een boom staat, vormt voor die mens geen probleem, de boom mag blijven, de schuur wordt eromheen gebouwd. In het plaatijzeren dak wordt een mooi gat gemaakt om de boom verder te laten zijn wat hij is: een boom. Wat zeg je daarvan? En stel jezelf de vraag: waarom zou je een dure reis — bij Thomas Cook bijvoorbeeld — naar de piramides boeken, als je hier om de hoek zo'n wonderlijk beeld kunt aantreffen? Gratis. Op fietsafstand.
De foto dateert van de voorbije winter. Ik passeer er nu weer en zie dat de boom helaas bladerloos gebleven is. Ook zie ik dat de grond inmiddels verkocht werd. Ik kan me voorstellen dat de nieuwe eigenaar iets aan de situatie zal doen, aan de boom, aan het schuurtje, aan beide. Goed dat ik het beeld vereeuwigd heb, want 't is een sterk stuk Vlaamse polderpoëzie, al weet ik niet goed wat dat juist betekent. En aan die vier van hiernaast moet ik het ook niet vragen.

Flor Vandekerckhove


— Wereldpremière ! Op zondag 20 oktober treedt de Ostend Social Club Avondgenoegen op in Bredene, in De Fakkel, tijdens de vernissage van werk van kunstschilder Kathleen Vanhee. Vanaf 16 uur, gespreid over de duur van de vernissage voert Avondgenoegen er werk uit op tekst van Flor Vandekerckhove en muziek van Dimer Geedts. De toegang is gratis. Iedereen is welkom. Mocht je een idee willen hebben van wat dat geeft, luister dan eens naar Drie variaties op een vernissage: klik hier !

Geen opmerkingen: