donderdag 24 oktober 2024

Velerlei maquis

IN Vabre, bovenop de berg, kijk ik naar een vervallen hoeve, ooit hoofdkwartier van het plaatselijke maquis. Tegelijk denk ik na over mijn eigen positie in het literaire veld, wat uiteraard iets heel anders is. Toch ontstaat er kruisbestuiving. In mijn hoofd schuiven maquis en literatuur naar elkaar op, ze neigen naar elkaar, onverwachts reiken ze elkaar de hand, er volgt zowaar gemeenschap. ’t Kan haast niet anders of dat werpt vruchten af. 
Zo vlot als ’t boven op die berg in mijn hoofd gebeurt, zo aarzelend vindt het daarna een weg naar het witte blad, in mijn geval dit scherm (zei Raymond van het Groenewoud al niet: ‘In mijn hoofd is alles heel eenvoudig.’) Maar kijk, ik ben inmiddels weer thuis en trots meld ik u de publicatie van Velerlei maquis, essay dat cirkelt rond het maquismoment van bekende modernistische schrijvers. 
Meer erover in onderstaande advertentie, een product van het even spitsvondige als imaginaire reclamebureau Reclame Is Onze Enige Kwaliteit.
Flor Vandekerckhove
De digitale publicaties (pdf of ePub naar keuze) van De Lachende Visch zijn gratis. Mail erom (en vermeld de titel: in dit geval ‘Velerlei maquis’)liefkemores@telenet.be.

Geen opmerkingen: