zondag 31 december 2023

Geen leeftijd

’t Is van 18 augustus geleden dat ik meneer Delanghe nog eens opgevoerd heb, antiheld in tal mijner verhalen. Toen heette het stukje Bij elke schone blaffer past een Marlies Dekkersschouderholster. Ook nu weer is er sprake van een blaffer.


IN AL DE TIJD dat ik over meneer Delanghe kon zwijgen heeft hij weer tal van culturele en economische initiatieven ontplooid en kort daarna weer opgeplooid. Mede daardoor heeft hij het geloof in het mensdom verloren, wat hij toch al niet had. (In al die tijd niets nieuws onder de zon.) Ik vraag hem hoe hij het in zijn hoofd haalt om op zo’n hoge leeftijd weer een nieuwe onderneming op te starten. Hij antwoordt: ‘Ik heb geen leeftijd.’ Daarop leg ik mijn met groene dichtersinkt gevulde dichterspen terzijde, want in der Beschränkung zeigt sich erst der Meister. In ’t schijnsel van de leeslamp kijk ik naar mijn oude knoken. Buiten ontvlamt op verboden wijze enig vuurwerk. De honden blaffen, de karavaan trekt verder, het ongewisse alsmede 2024 tegemoet.
Flor Vandekerckhove


De digitale publicaties (pdf en EPUB) van De Lachende Visch zijn gratis. 
Mail erom (en vermeld de titel): liefkemores@telenet.be.

Geen opmerkingen: