vrijdag 15 december 2023

Kris J.Y. Verdonck weet veel, doet veel

Links Kris Verdonck met Charlie, foto van Johan Reyskens. 
Rechts: OPEX Bluesband(Wesley Devolder, Jacky van Maele, Joris Verbiest, Kris Verdonck.)


WANNEER KRIS J. Y. Verdonck (°1972) iets op FB post, ziet het er bijvoorbeeld zo uit: ‘300+ versies van Heroin heb ik verzameld. Een paar covers ook, en deze is de beste’, volgt een link naar een mind blowing versie. De vorige post leert me dat Mozart compositieles bij Haydn volgt, net als Beethoven dat later ook doet. Waarna ik uitroep Polleke schrikt ervan wakker — Eindelijk wat anders dan cafépraat! Wat deze mens niet allemaal weet! 
Verdonck weet niet alleen veel, hij doet ook veel. Hij maakt muziekvideo’s, zoals deze hier en films, zoals het gelauwerde Doctor Pafke, geïnspireerd door leven & werk van JMH Berckmans
Verdonck woont al vijf jaar in Oostende: ‘Ik ben uit Antwerpen vertrokken, ondermeer omwille van de verkeersdrukte, en inmiddels voel ik me goed thuis in Oostende.’ Kris Verdonck? Ik doe een rondvraag bij plaatselijke rockers & kroegtijgers, wat weinig oplevert. Frank Vermang vermoedt dat het komt ‘doordat Verdonck aangespoeld is’. Oostendse navelstaarderij? Argwaan, zoals ook Martin Heylenmoest ondervinden? Het ontbreken van een kunstscene in die stad? — Verdonck daarover: ‘Er is hier geen scene. Punt. And I've been everywhere.’ In de Oostendse volkswijk Opex heeft Verdonck nu ook een fotostudio. Daar speurt hij momenteel naar modellen om zijn portfolio te stofferen. Mocht u in uzelf fotogenieke kwaliteiten bevroeden: kris.verdonck@skynet.be.
Ik zie dat Verdonck en ik 103 gemeenschappelijke FB-vrienden hebben — 103! Schrikbarend getal voor iemand als ik, die geen enkel talent voor vriendschap heeft. En als ik op het thema vriendschap even mag doorgaan: op 18 november trad Verdonck met zijn OPEX Bluesband op in De Haan en daar kwam iemand hem uitdrukkelijk meedelen dat hij een maat van mij is. Ja, er loopt wat rond.
Zelf apprecieer ik Verdonck als belezen mens, met interessante culturele bagage. Hij leidt me naar menig interessant boek en het recentste valt zojuist in mijn e-box, Delmore Schwartz. The Life of an American Poet, biografie, 452 bladzijden, wanneer ga ik dat nu weer lezen?! Kris stuurt me een mail: of ‘k zin heb in ’n koffietje. Ik ben ’t nog aan ’t overwegen.

De digitale publicaties (pdf) van De Lachende Visch zijn gratis. 
Mail erom (en vermeld de titel): liefkemores@telenet.be.

Geen opmerkingen: