vrijdag 8 december 2023

Veel volk in eenmanstijdschrift De Vos



2013 WAS ’T LAATSTE jaar waarin een boek van me op de markt terechtkwam. Jo Clauwaert deed ermee wat een uitgever moet doen, hij legde het in winkels, leidde me ’t land rond, zorgde voor ruchtbaarheid: een volle bladzijde in De Standaard, een passage langs de regionale televisie, een interview op Klara, nationale radio… Goede verkoop, navenante opbrengst en veel appreciatie van lezers, Iedereen tevreden, behalve… de schrijver die heel dat gedoe rond productie, promotie en verkoop als enerverend tijdverlies ervaren had. (°)
Op 1 januari 2014 ging ik met pensioen: klein inkomen, grote vrijheid. Nu kon ik me eindelijk concentreren op ’t enige wat een schrijver hoort te doen: goed schrijven. Het terrein dat ik me daarvoor eigen maakte was dat van ’t internet: dagelijks weblog, jaarlijks minstens één e-boek: geen boekenmarkt, geen uitgevers, geen drukkers, geen winkels, geen geld, geen facteurs; alleen Creative Commons. Ik experimenteerde met een voor ’t net aangepaste stijl: drabbels, eenparagraafverhalen, provovers, oneliners… Hoe korter ik schreef, hoe beter het werd (dat constateerde ik gisteren nog in Juiste mens, juist ondergoed.)
Als er vandaag nog iets van mij op papier verschijnt  — zelden! — is dat niet langer mijn zorg. Regelmatig staat iets van me in Art04 van Pier Bossuyt en soms gebeurt dat ook in het mooi vormgegeven De Vos van Guido Devos, zo ook nu weer, in diens winternummer. Naast Guido komen daarin nog aan bod: Mark Meekers, Alain Dierckx, Liliane Bucquoye, Frank Roger, Guy van Hoof, Wim Backx, Willy Van Buggenhout, Fernand Auwera, José Vandenbroucke, Hervé J. Casier, Renate Spierdijk, Diane L. De Bruyn, Karel Sergen, Ulrike Bolenz, Patrick Bernauw, Leon Van Kroonenborg, ik. Niet weinig volk voor wat een eenmanstijdschrift heet te zijn. (°°)
Flor Vandekerckhove

(°) Ik wilde toen al langer van de markt af. Op 31 december 2007 had ik al officieel een punt gezet achter m’n bijberoep van auteur-publicist. De roman Amandine was bijgevolg ‘een nakomertje’, iets wat ik nog vóór mijn pensionering moest doen om mijn engagement in de visserij rond te maken.

(°°) Proefnummer De Vos (eenmalig) op aanvraag via guido53@scarlet.be. Los nummer: 7 €. Proefabonnement (2 nummers, eenmalig􏰀): 12 €. Abonnement (4 nummers): 22 €. Steunabonnement met vermelding i􏰀n De Vos: vanaf 30 € Digitaal: (minimum) 3 € per nummer. Di􏰀gi􏰀taal abonnement: (minimum) 9 €. Buitenland: zoals h􏰀erboven, plus 4,57 € port per nummer. Bijlagen zoals posters, ansichtkaarten en boekjes zijn voorbehouden voor abonnees. Alles via rekening􏰀 BE03 9795 3483 6884 van Guido Devos.

De digitale publicaties (pdf en EPUB) van De Lachende Visch zijn gratis. 
Mail erom (en vermeld de titel): liefkemores@telenet.be.

Geen opmerkingen: