Links, de Soubrykameel, links (ik op) de Photohallkameel, midden (ik op) een kameel zonder commerciële eigenschappen. |
Een rechtstreekse treinverbinding met Gent is er
niet, maar er is wel een kanaal dat de stad met de Leie (en dus toch weer met
Gent) verbindt. Dat de trein niet naar Gent spoort, komt door de Roeselaarse
pastoors. Die vermijden alzo dat de jeugd naar een
heidense universiteit trekt. Dat het kanaal er wèl is, komt door de plaatselijke ondernemers die jaarlijks 3,7 miljoen ton goederen over dat water laten transporteren. Voilà de Vlaamse identiteit in geconcentreerde vorm! Of
zoals Raymond het zingt: ‘Waar men de heer nog kan loven / Waar de mensen belangrijk zijn / En de
pensen omvangrijk zijn.’
Dat het kanaal daar 150 jaar geleden gegraven werd,
moet gevierd worden met een kunstroute, aldus curator Christa Vyvey, uiteraard ook voorzitster van de plaatselijke CD&V. Zij is erin geslaagd
een keur van kunstenaars te mobiliseren die het kanaal nu ook artistiek op de
kaart zet. Zoals ik het al zei: vieren mag iets kosten.
Ik zou ter zake onwetend
gebleven zijn ware er Chris Wuytack niet geweest die me wist mee te delen dat
Jasper Rigole op zoek was naar ‘foto’s
van de befaamde Soubry-kameel’. Rigole had die nodig om zijn filmische
installatie ‘Kemel’ te produceren die op de kunstroute in het kanaalbedrijf
Soubry te zien is. Hierbij past enige
uitleg die ik u nu verschaf.
Halverwege vorige eeuw toerde een ondernemende medemens door West-Vlaanderen
met een kameel aan zijn zij. Gelukkig was Michel Vandenbosch nog niet geboren. Wie in die tijd kleuterschool liep, werd op de rug
van het beest gezet en gefotografeerd. Soms werd die kameel gesponsord door
macaroni Soubry, soms door ‘chocolat’ Jacques, soms door strandfotograaf Photo
Hall en soms door niemand.
Dat laatste weet ik door mijn schoenendozen. Daarin vind ik verschillende beelden van kamelen met mezelf op, maar van Soubry is in die dozen geen sprake. Spijtig, want ik had graag mijn steentje bijgedragen tot Jaspers project.
Hopelijk kan ik via deze
column toch nog iets betekenen voor de ondernemers van Roeselare, waarvan curator Christa Vyvey beweert dat ze ‘ondernemen tot kunst hebben verheven’, bewering die ons voldoende voer bezorgt om er een wijle over te mediteren nabij de veldkapel.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten