maandag 11 maart 2019

Een proeve van West-Vlaams surrealisme (°)

Ik ben vijf en schrik me een hoedje wanneer ik voor 't eerst een haring zonder kop zie. Hoe is dat arme dier onthoofd? Ik vraag het aan vader, maar die zegt alleen: ‘Hoempa hoempa tarararara.’ In die tijd bestaat er blijkbaar al een rudimentaire voedselinspectie en er passeren twee agenten die de haring willen meenemen. Ook tegen die twee zegt papa: ‘Hoempa hoempa tarararara.’  Mama begint ervan te wenen. Maar ’t vreemdst van al is toch wel dit: en de haring weende mee!
Flor Vandekerckhove

(°) Gebaseerd op het lied Haring zonder kop.

Me moeder, me moeder kocht een hoarink
Hoempa, hoempa tralalalala
Me moeder, me moeder kocht een hoarink
't was een hoarink zoender kop
't was een hoarink zoender kop

Ze leid em, ze leid em voa de veister
Hoempa, hoempa tralalalala
Ze leid em, ze leid em voa de veister
Moa 't was niemand die em kocht
Moa 't was niemand die em kocht

Ter kwamen, ter kwamen twi agenten
Hoempa, hoempa tralalalala
Ter kwamen, ter kwamen twi agenten
En ze namen de hoarink mee
En ze namen de hoarink mee

Me moeder, me moeder begost te bleiten
Hoempa, hoempa tralalalala
Me moeder, me moeder begost te bleiten
Hoempa, hoempa tralalalala
En de hoarink die bleite mee
En de hoarink die bleite mee 

(°°) Wie meer wil weten over de paardenvisserij klikt hier↗︎. Maar de paardenvisserij van Van Loo was nauwelijks te vergelijken met de manier waarop die nu nog in Oostduinkerke beoefend wordt. Met het paard ging Eduard vissen voor de kust van Bredene, ter hoogte van het Duingat. De stal stond in de Duinenstraat, tussen de melkwinkel van Portier en de schoenmakerij van Fransje Vandevelde.
[In DLVuurtorenwachter dateert deze post van 2019. In 2021 redigeer ik hem opnieuw ten behoeve van de FB-groep Bredene Van & Voor Iedereen.]

Op 1 januari 2022 publiceert uitgeverij De Lachende Visch een nieuw e-boek van Flor Vandekerckhove. Honderd titelloze eenparagraafverhalen wordt ingeleid door Flors oud-leraar Nederlands Alfons Vandenbussche.


Honderd titelloze eenparagraafverhalen verschijnt op 1 januari. Het e-boek is gratis voor elkeen die erom vraagt. Doe het nu en het boek valt op nieuwjaarsdag in je mailbox. ’t Is een cadeau van De Laatste Vuurtorenwachter. Doe het meteen via liefkemores@telenet.be↗︎.


2 opmerkingen:

williamschreus@gmail.com zei

Wardje Valoo met zijn zoete stem

Irmaatje (moeder) meoje schoane vasche groote gernoazen kopen !

Noël Pieters zei

Een gevestigde waarde, in de vismijn als losser en handelaar "leuren met vis" heb hem ook gekend en bezig gezien o.a. in den haring