vrijdag 31 mei 2019

Ivan Schamp: dienst aan de gemeenschap


— Ivan Schamp en Mauricette Willaert animeren de zangstonde in woonzorgcentrum Jacky Maes. —

We noemen hen vrijwilligers. In Vlaanderen zijn dat er zo’n 750.000. Daarvan zijn er 73 actief in het Bredense woonzorgcentrum Jacky Maes. Daar rijden ze met boeken rond of met de koffiekan, ze gaan op wandel met residenten, animeren een zangstonde … Minstens twee ervan zijn jeugdvrienden van me: wijlen Roland Vanmassenhove↗︎ en Ivan Schamp.
Schamp doet het al vele jaren. Hij animeert er regelmatig een zangstonde. Omdat ikzelf nog cantor van een studentenclub geweest ben, vraag ik hoe het er bij hem aan toegaat. Neen, er wordt niet gesalamanderd↗︎. En ja, hij heeft er zijn pluk aan↗︎: ‘Vooraf zoek ik uit wie jarig is en er moet ook een liedjeslijst gemaakt worden. Tussen die liedjes door vertel ik anekdotes, ook dat vraagt een beetje voorbereiding. De zangstonde zelf gebeurt in team. Mauricette Willaert is een goede voorzangster en ex-marineofficier Martin staat in voor de muzikale begeleiding.’
Die vrijdagmorgen ga ik het met eigen ogen bekijken. Ik maak foto’s, zing, dans mee met De boerinnekesdans↗︎ en spreek met residenten over Jan Thijs en De tijd van toen.

1 opmerking:

Schampier zei

Een knappe hulde aan alle vrijwilligers te lande.
Elk heeft zijn eigen antwoord op de vraag waarom doe je het ? Gratis en voor niks ?
Bij het animatie team van het J. Maescentrum voel ik me tevreden als ik zie dat na een of ander animatie activiteit of zangsessie zie dat de residenten je dankbaar belonen met een glimlach of je aanspreken dat het terug goed was.
Meer moet dat niet zijn. De dag dat ik als vrijwilliger bij ook onder andere De Helpende Hand van Beerst of bij de wielertoeristenclub Breduinia tegen mijn goesting vrijwilligerswerk doe dan maak ik voor mijn eigen uit dat ik niet goed bezig ben. Maar die dag is bijlange nog niet aangebroken.
Ivan Schamp