woensdag 8 mei 2019

De mooiste zonsondergang ooit

— Muziekcorps  in de cavalcade van Bredene. (1963) —


Iedereen doet mee, vlaggen sieren onze gevels en mijn buren dragen gekke pakjes. Marcel Seynaeve rijdt op rollen, Minne verkoopt worsten, dikke Blomme verdeelt pinten en de Fiorines hebben hun paarden van stal gehaald. Op de hoek verkoopt Lidy giftige sigaretten. (Haar argument: zijn er andere?) Cornelis heeft een plooibaar kraam opgesteld. Daarin presenteert hij zijn collectie filmsterren: Garbo, Bette Davis … Noem een actrice en Cornelis heeft haar. De stoet zich in beweging, ik laat me met de massa meedrijven. Vlak voor me loopt Slabbinck. Ik vraag haar waar we heen gaan en ze antwoordt: De spectaculairste zonsondergangen zijn te bewonderen in de maand augustus, op het strand van Bredene. Via het Duingat bereiken we ‘t strand. Daar vormt zich spontaan een mensenketting. Links van me staat Rita Hayworth en rechts Katherine Hepburn; beiden zijn uit Cornelis' kraam ontsnapt. En. Dan. Gaat. De. Zon. Onder. Iedereen roept ooooooooooh! Waarna Katherine Hepburn zo’n giftige sigaret opsteekt. Op hetzelfde moment horen we een schip dat in het duister nadert. De spanning stijgt. Slabbinck roept: ‘t Is Caroline↗︎. Het schip haast zich weer weg, want de wijkagent staat al klaar om het aan de ketting te leggen. Menigeen pinkt een traan weg. Katherine Hepburn heeft maagkrampen en Rita Hayworth neemt haar weer mee naar ‘t kraam, waarna Cornelis het opplooit. De wijk herneemt zijn gewone doen. Blomme wast zijn glazen; Lidy telt haar kleingeld; Seynaeve neemt een warm bad…

Flor Vandekerckhove

1 opmerking:

williamschreus@gmail.com zei

Beste Flor ,t'zijn en t'waren toch BBs (bekende Bedenaars) !