dinsdag 10 december 2019

Klaagzang aan boord van de never-ending-tourbus



Met de tourbus onderweg op onze never ending tour
Spelen De Laatste Pianoman en ik een partijtje schaak
Een spel waarin hij zeer bedreven is net als hij dat is op het klavier
Twee keer zwart & wit waarin ikzelf waardeloos genoemd mag worden. 

Ostend Social Club Avondgenoegen treedt die avond op
voor de immer actief zijnde Vlaamse gemeenschap
van Vrienden van Lourdes die naar die stad gespoord zijn
En daar nu in het hotel Des Cercles Catholiques verblijven.

Hij opent Spaans dat zie ik wel en daarna zet hij mijn paard in de zak
Zelf probeer ik dwars door de vijandelijke linie naar de overzijde te lopen
Met mijn wandelkoning wat me uiteraard niet lukt en alleen maar
Naar een nooit geziene variant op het hilarische narrenmat kan leiden.

Ik eis revanche en ofschoon de tourbus al de boulevard de la Grotte oprijdt
Geeft De Laatste Pianoman me vermoeid een laatste kans
Terwijl het buiten donker wordt en binnen in de never-ending-tourbus
Het avondeten gaar wordt en de kaarsen al ontstoken worden.

Van het daaropvolgende gebeuren is alleen maar retrograde-analyse
Mogelijk en dan alleen nog maar door de beklagenswaardige chauffeur
Van de never-ending-tourbus die ’t allemaal heeft zien gebeuren
nog voor de witte dame en haar loper mijn pion f7 onder vuur kunnen nemen.

Honderd meter verder is ’t gebeurd zegt de chauffeur en terwijl ik
Gebiologeerd naar het herdersmat kijk dat mijn deel dreigt te worden
Knippert hij met zijn ogen en zijn stem trilt en zijn handen beven
En aan alles is te horen dat hij er nog niet van bekomen is.

Komt een mirakel recht op ons af zegt de chauffeur
Die niet ophoudt met zweten en hij legt een handdoek in zijn nek
En een witte dame die niemand daar ooit eerder heeft zien lopen
steekt de boulevard over en wordt door het mirakel gegrepen.

Dat gaat nog een heel eind door tot het vlak voor de never-ending-tourbus
Tot stilstand komt zegt de chauffeur en hij zweet nog meer en dan
Moet het ergste nog komen leert de situatie op het schaakbord me
Want het mirakel glijdt onverwachts achterwaarts weer de helling af.

En achterwaarts gaat het wéér over de witte dame die daar te midden van
De boulevard de la Grotte centraal staat en god ja ik heb met haar te doen
Maar ook met de chauffeur van onze never-ending-tourbus
Een zwetende reus van een vent is hij maar ook de goedheid zelve.

Zijn verhaal verandert helaas niets aan de penibele situatie waarin
De witte dame van De Laatste Pianoman mijn zwarte koning heeft gebracht.
En om het onheil af te wenden kijk ik naar buiten waar drommen mensen
Naar de plek trekken waar de witte dame door het mirakel gegrepen werd.

Dan wordt het stil in onze tourbus en we wachten op iets wat komen gaat
En als het komt blijkt het met een klop op de deur te zijn en een stem die zegt
Ik ben de onbevlekte witte dame van De Laatste Pianoman die nu
Zijn laatste zet plaatst en De Laatste Vuurtorenwachterkoning schaakmat zet.

De dame in het wit neemt naast ons plaats in de tourbus en de chauffeur
Geeft haar zijn zweet te drinken en terwijl de nacht over de stad Lourdes valt
Vertel ik dat we straks gaan optreden in de Cercles Catholiques en vraag
Haar of ze niet bereid is om in dat hotel ons voorprogramma te verzorgen.

Wel zeker zegt ze onverwachts ik zou maar wat graag jullie voorprogramma verzo – o – o – o – o – o – o – or - gen.

Flor Vandekerckhove

U kunt de klaagzang ook op de podcast 
beluisteren. Met muziek! 
Pianist-componist voegde er een 
siciliënne aan toe. 
Klik U kunt de klaagzang 
ook op de podcast 
beluisteren. 
Met muziek! 
Pianist-componist 
voegde er een 
siciliënne 
aan toe. 
Klik hier !



Geen opmerkingen: