zondag 24 mei 2020

‘Bredene zal ten oosten, zoals Mariakerke ten westen, een uitbreiding van Oostende worden’

Ik doe La Cote belge de La Panne à Knocke weg, want ik kom plaats tekort. Geen jaartal. Op de cover een tekening: le phare d’Ostende. Ik herken er de tweede vuurtoren in, deze die het van 1860 tot 1915 uitgezongen heeft. Ergens in die tussentijd werd dat boek gedrukt en het maakt wellicht deel uit van de nieuwe mode die in die jaren ontstaat: het toerismeboek. Oud dus, en een beetje te spijtig om het zomaar in een boekenruilkastje achter te laten. Ik denk dat ik het ten huize van Stefaan Pennynck onder de mat leg, die kan er wellicht een zinvolle bestemming aan geven. 192 bladzijden en daarvan wordt welgeteld een halve pagina gewijd aan Bredene, mijn thuisgemeente. Veel kan hier nog niet te zien geweest zijn. Ik vertaal het stukje. Misschien komen geoefende volkskundige auteurs alzo te weten in welk jaar het boekje gedrukt werd.
Breedene, van breed en dunne, heeft een oppervlakte van 1814 hectaren en een bevolking van 5000 inwoners.’t Is een kuststation dat nog aan ’t ontstaan is. Achter de duinen en langs de elektrische tramweg Oostende-Blankenberge trekken zich al enkele villa’s en hotels op. L’oeuvre du Grand Air heeft er een groot gebouw gezet waar talrijke ziekelijke kinderen tijdens het zomerseizoen verblijven.Op initiatief van Z.M. Leopold II is men begonnen, vanaf Bredene, met proeven van bebossing: lindebomen, wilgen, populieren enzovoort. De kleine sparrenbomen zijn bijzonder mooi. Tussen de ijzerweg en de macadamweg, wisselen bloemperken en kreupelhout elkaar af. Bovenop een duin heeft men, voor je aan de golf komt, een afdakje in de vorm van een paddenstoel gebouwd, vanwaar men een zeer mooi uitzicht heeft op de weiden, bewerkte velden en beboste delen. Bredene zal ten oosten, zoals Mariakerke ten westen, een uitbreiding van Oostende worden. Een kapel, gebouwd in 1715, ter ere van Onze-Lieve-Vrouw van de Duinen, en beter bekend onder de naam Ons Lieve Vrouw Kapelletje [dat staat er in ’t Nederlands] is in de omgeving een gerenommeerd bedevaartsoord.
Voilà. Meer staat er niet over Bredene, en ’t is daarenboven niet allemaal correct. Maar misschien is ’t voldoende om de publicatieperiode van dat boek, ergens tussen 1860 en 1915 dus, een beetje aan te scherpen. Heren folkloristen, ga uw gang!
Flor Vandekerckhove



De geboorte van mijn wijk maakt me lyrisch. 
Maak op youtube kennis met Karel, 
de imaginaire stichter van Bredene Duinen.

3 opmerkingen:

Luc Blomme zei

Hallo Flor,
Ik heb dit boek ook! Geschreven door E. Bartholeyns. Op de cover evenwel geen vuurtoren maar het portret van ene Victor Dumon "le grand philantrope du littoral belge" Gedrukt op oorlogspapier waar je jukste van krijgt. Het moet ten vroegste gedrukt zijn in 1910 want die datum staat op pagina 157 onder de analyse van het Oostends bronwater.

dirk zei

hier zie -->

https://www.deplate.be/content/la-c%C3%B4te-belge-de-la-panne-%C3%A0-knocke

De laatste vuurtorenwachter zei

Ha, dank zij De Plate weten we dat het boek in 1912 uitgegeven werd. 108 jaar oud!