vrijdag 8 mei 2020

Een dichter tussen zijn lezers

— U denkt wellicht dat niemand mijn gedichten leest. Gelijk hebt u, of toch bijna. Want dat heb ik inmiddels ontdekt: diep aan de onderkant van de samenleving, in weggeefwinkels en in de nachtopvang, onder lieden met rotte tanden en ongewassen mondmaskers, in kraakpanden, in ontwenningscentra en in bushokjes van bedenkelijk allooi, in tehuizen voor zenuwzieken en drugsverslaafden worden mijn verzen uit het hoofd (!) geciteerd, jawel: uit het hoofd! Dat heb ik zelf gehoord, op de tram nog wel. Het ontroerde me dusdanig dat ik er een gedicht van gemaakt heb. —

Ik weet niet hoe het komt maar de kusttram uit Knokke die om 15:47 van 
Oostende naar De Panne rijdt zit altijd afgeladen vol halfgare drugs
Verslaafden die tijdens de rit erg ongepast gedrag vertonen wat op zich 
Al ergerlijk genoeg is maar die me ook altijd bij dat wangedrag betrekken.  

Naast me zit een jongeman die luidop met een callgirl belt wat op zich al
Ergerlijk genoeg is maar die ook nog eens de antwoorden van dat meisje
Over de tram laat weerschallen waardoor we allen weten dat zij best te 
Vreden met haar borsten is wat de jongeman helaas niet wil beamen.

En die hij daarom op het schermpje van zijn iPhone aan mij toont met de 
Vraag wat ik van de borsten vind van dat meisje dat van het tonen van haar 
Borsten haar beroep maakt en dat met het wegtikken van de tijd almaar 
Meer verdient aan deze jongeman die naar pies ruikt en naar stront.

Om het onheil van me af te wenden en ook omdat ik mijn bril niet bij 
Heb zeg ik dat zo’n schermpje veel te klein is om de grote borsten van
Een callgirl te beoordelen wat het meisje uiteraard om tijd te winnen tegen
Spreekt terwijl ze haar borsten in de handen neemt en ermee schudt.

Ten einde raad wend ik de blik naar een man die vóór me zit en die het
Gebeuren met glazen oogjes aan het volgen is en die van zodra hij merkt 
Dat ik naar hem kijk de conversatie weghaalt van de iPhone wat nauwelijks
Een verbetering is als blijkt dat hij zichzelf voorstelt als zijnde Ringo Star.

Ringo Star zegt terecht dat hij mij al heel de tijd in ’t oog aan ’t houden is wat
Op zich al ergerlijk genoeg is omdat hij denkt te mogen zeggen dat ik hem 
Niet onbekend ben wat de jongen van de iPhone luidkeels voor heel de tram
Bevestigt en wat beaamd wordt door de callgirl die ook al zoiets had gedacht.

Ringo Star zegt dat hij meteen gezien heeft dat ik die dichter ben die vlugger 
Dan zijn schaduw dicht en dat hij daar bewondering voor heeft en ook de 
telefonerende jongeman blijkt onder de indruk te zijn van de snelheid waar
Mee ik dicht en het meisje zegt dat ze niet begrijpt hoe ik dat klaarspeel.

En ze vraagt aan iedereen in ’t algemeen en aan de betalende jongeman in 
Het bijzonder welke gedichten dat dan wel zijn die ik zo vlug schrijf en de 
Jongeman die stinkt maakt de boodschap over aan heel de tram en alle 
Passagiers kijken nu mijn richting uit terwijl ze op een antwoord wachten.

De man met glazen oogjes die voor me zit staat recht en maant de tram 
Tot stilte aan en terwijl hij ergens tussen halte Zonnebloem en Schip
Gat bovenop het stoeltje staat dat nochtans zitplaats heet schraapt hij 
Zijn keel en spreekt hij de titel uit die luidt Een dichter tussen zijn lezers

En uit het hoofd declameert hij een strofe uit het gedicht van de kusttram die
Om 15:47 uit Oostende wegrijdt richting De Panne en die altijd afgeladen vol 
Halfgare drugsverslaafden zit die tijdens de tramrit erg ongepast gedrag
Vertonen en me daarenboven altijd bij dat ongepaste wangedrag betrekken. 

Flor Vandekerckhove

Een dichter tussen zijn lezers op youtube!


— ‘Een dichter tussen zijn lezers’ werd toegevoegd aan de bundel ‘De man die sneller schijt dan zijn schaduw’. 
De dichtbundel (e-boek, PDF, 100 pp) is gratis. 
Vraag ernaar via liefkemores@telenet.be. —

Geen opmerkingen: