dinsdag 26 mei 2020

‘Dat, mevrouw, toont de ware kracht van poëzie!’

Schilderij van Jacek Malczewski (1854 - 1929). Umywanie nóg.1887. Olej na płótnie. 196 x 140 cm. Muzeum Narodowe w Poznaniu.




Witte woensdag
Aan Tina Desmaele

Hij ruikt haar parfum en voelt de warmte van haar arm en zo komen
Die twee gearmd in zo’n typisch Brugs huisje terecht dat wel heel
Oud & gammel lijkt maar dat geenszins is want achter het trap
Geveltje schuilt een verborgen wereld van sjieke design en dure antiek

Binst hij gebiologeerd naar haar roodgelakte nagels kijkt legt zij zijn
Voet tussen haar dijen en daarna in een teil warm water en terwijl ze
Zacht over zijn zwelling wrijft wordt deze witte woensdag voor hem
Een Witte Donderdag en zij de bijbelse Abigaïl en hij wordt koning David

En dat hij als een postmoderne versie van David tot Abigaïl gekomen is 

Te Karmel en dat ze op elkaar gebotst zijn opdat zij hem tot man neme

En dat hij op zal staan en met zijn aangezicht ter aarde buigen en dat

Hij nu haar voeten wassen zal en zij hem tot meesteresse worden zal 


3 opmerkingen:

Luc Blomme zei

"Dat David tot Abigail is gekomen"...
Ik heb nooit gedacht dat ik in mijn oude dag nog Bijbelkennis ging opdoen bij een in Gods ogen verloren atheïst :-) (ha)
Ik wist niet dat Abigail in de Bijbel stond. Ik ken alleen Abigail van de Colruyt, een schoontje aan de kassa. Abi voor de vrienden.

De laatste vuurtorenwachter zei

Ja Luc, zijn Gods wegen ondoorgrondelijk of zijn ze dat niet?! En ook daarbij: jij wist niet dat Abigail in de Bijbel stond, maar ik wist niet dat ze in de Colruyt stond. Dus: we zijn effen.

Luc Blomme zei

Goe gezien!