donderdag 6 januari 2022

Op zoek naar de ware auteur van The Auld Triangle

Links Brendan Behan (1923-1964). Rechts Dominic Behan (1928-1989). Midden: de twee broers en hun ouders.



Op ’t net staat een uitgetypt gesprek↗︎ (1984) tussen Bono en Bob Dylan, waarbij ook Van Morrison aanschuift. Opvallend daarin is dat Amerikaan Dylan méér in de Ierse folk geworteld is dan de jonge Ier Bono. Zegt die tegen Dylan: ‘Weet je waar ik jaloers op ben? Mijn muziek, en die van U2, hangt ergens in de ruimte. Er is geen erfgoed waar we op aansluiten. In Ierland is er een traditie, maar ik heb me daar nooit bij aangesloten.’ Dylan daarentegen schudt in dat gesprek moeiteloos Ierse leermeesters uit zijn mouw. Van Morrison bevestigt de breuk tussen folk en pop, hij situeert die in de jaren zeventig. 
De drie hebben het ook over Brendan Behan↗︎ en The Auld Triangle. Dylan kent het lied uit het hoofd, hij zingt het hun voor. In het gesprek beweert Van Morrison dat niet Brendan, maar diens jongere broer, Dominic Behan↗︎, de song geschreven heeft, iets wat Dylan danig verwondert en mij eigenlijk ook. Omdat ikzelf The Auld Triangle vertaald↗︎ heb, probeer ik uit te vissen wat ervan aan is. Blijkt dat Van Morrison ongelijk heeft, maar tot mijn verwondering is ’t evenmin Brendan Behan die de tekst schrijft, de correcte ontstaansgeschiedenis staat daar↗︎. Brendan heeft het van Dick Shannon, een van zijn drinkebroers. 't Is ook niet dat Brendan de herkomst verdonkeremaant. Ik vertaal: ‘Toen hij het nummer opnam voor Brendan Behan Sings Irish Folksongs and Ballads (Spoken Arts 1960), introduceerde Behan het met deze woorden: “Dit nummer is geschreven door een persoon die het nooit op plaat zal horen, omdat hij geen grammofoon heeft. Hij is... hij is... nogal een zwerver”.’ Broer Dominic zet 
het lied al eerder op plaat, in 1958, maar hij eist de song evenmin voor zichzelf op: ‘The Old Triangle is a song of Mountjoy Prison and was made popular in the play "The Quare Fella" by Brendan Behan of Dublin.’
Flor Vandekerckhove                                                                                      [234]

De oude triangel 

op YouTube

www.youtube.com/watch?v=LohW5qm4UeQ

Geen opmerkingen: