zaterdag 8 januari 2022

Drie geïnspireerd door de cinema



Inspiratie ligt overal voor ’t rapen. In deze blog vind je bijvoorbeeld Vijf verhalen geïnspireerd door de kusttram↗︎, onlangs postte ik drie filmpjes waarin ik de vrouwen van de visserij↗︎ lof toezwaai en wie hier↗︎ klikt, ziet dat ik Bredene bezing als ware het de muze zelve. Vandaag leid ik je naar drie stukjes waarin ik me laat inspireren door de filmwereld. (Flor Vandekerckhove)

Deal
. Het handpalmverhaal ‘Deal’ is een ode aan de filmmuziek van Ennio Morricone↗︎. Het Morricone-wijsje dat je op de achtergrond hoort, zal je niet onbekend zijn, het komt uit een spaghettiwestern waarvoor Morricone de muziek leverde. In het verhaal verplaatst ik de western naar de Vlaanderens, waar we een ik-figuur ontmoeten die een belangrijke ruil doet. Kijk maar eens naar Deal↗︎.                                                     [178]

Fitzgerald
. The Great Gatsby is een monument van de Amerikaanse literatuur. F. Scott Fitzgerald schreef het in 1925. The Great Gatsby is ook een film, waarin Leonardo DiCaprio de hoofdrol speelt. Mij inspireerde het thema tot een verhaal waarin een Vlaamse versie van The Great Gatsby… de tram neemt. Kijk dus zeker eens naar Fitzgerald↗︎.                                     [218]

Een onderbroken stukje telefoonseks
. De noir is zowel in de literatuur als in de film een apart genre. In zo’n film noir is er altijd sprake van een femme fatale. Met zo’n femme fatale laat ik u kennis maken in Een onderbroken stukje telefoonseks↗︎.                                                   [475]

Het nieuwjaarscadeau van De Laatste — Uitgeverij De Lachende Visch publiceert een nieuw e-boek van Flor Vandekerckhove. Honderd titelloze eenparagraafverhalen wordt ingeleid door Flors oud-leraar Nederlands Alfons Vandenbussche. ’t Is een nieuwjaarscadeau van De Laatste Vuurtorenwachter aan zijn lezers. Mail meteen naar liefkemores@telenet.be↗︎. Doe het nu en het boek valt vandaag nog in je mailbox. ’t Is gratis.

Geen opmerkingen: