zaterdag 5 maart 2022

Herinneringen aan bakker Marcel Devisch

Bakkerij Devisch (met pijl). Buurhuizen zijn ten noorden de kapperszaak van Edmond Beirens; 
ten zuiden een ‘bazar’ met strandartikelen, ook depot van Butagaz.


Tijdens de lenteschoonmaak — hij is er dit jaar vroeg bij — vindt Luc Blomme↗︎ op zolder een papieren broodzak die dienst doet als gelegenheidshoes. Daarin zit een bakelieten fotoplaat. Die maakt deel uit van een kleine collectie die de kinderen Blomme pakweg 65 jaar geleden van een buurvrouw krijgen. Die heeft een ongeveer rond gat uit de broodzak gesneden, waardoor je in een oogopslag de titel van het lied ziet: Colombinella, van de remarquable chanteur de Genre Fred Gouin. Als de opname uit 1928 je onbekend is, grijp dan nu deze unieke kans: klik hier↗︎
Mij is het om de broodzak te doen. Hij verwijst naar bakkerij Devisch uit de Duinenstraat in Bredene. De tweetaligheid wijst erop dat de commerçanten in de wijk het in die tijd echt wel van het toerisme moeten hebben. De bakkerij stamt trouwens van vóór Devisch. Marcel gaat in de leer bij bakker Hypoliet Devriendt, trouwt met diens dochter Emma en het jonge koppel neemt de zaak over. 
Ik herinner me Marcel Devisch als een ietwat stille, oudere mens met een door de bakkersbloem gebleekte boerenpet. In de Golfstraat heeft hij in de late jaren vijftig, naast de garre van Cornelis↗︎, een garage, waarin de triporteur staat. Daarachter ligt Devisch’ uit de voeten gewassen lochting↗︎; in die dagen hebben bakkers daar nog tijd voor — en plaats!, nu is daar een flatgebouw. De bakkerij in de Duinenstraat herinner ik me zeer goed, en wel hierom. Beeld u in: ’t zijn de sixties, ik ben achttien. Na enig cafébezoek zijn Koen↗︎, JP↗︎ en ik op weg naar huis. ’t Is laat in de nacht — veel te laat, volgens onze vaders — maar, vinden wij dan weer, toch te vroeg om al afscheid te nemen. Dus passeren we onze respectievelijke woningen en vatten nog eens dezelfde tour aan. We worden daarin gesterkt door enkele warme ‘couques au Beurre’ die Koen in de poort van de bakkerij weet te bemachtigen, waar ze, vers uit de oven, nog staan te koelen. En die hij daarom voor een prix d'amis meekrijgt.

P.S. Zojuist verneem ik dat de gemeente Bredene me haar Cultuurprijs toekent. Misschien vindt u dat wel een geschikte gelegenheid om eens doorheen een van onderstaande e-boekjes te bladeren. Al deze e-boeken zijn gratis te verkrijgen in De Weggeefwinkel van uitgeverij De Lachende Visch. Vraag ernaar via liefkemores@telenet.be↗︎ en het boek wordt u per kerende gemaild. [Vermeld de door u gewenste titel(s)]

(1) 99 extreem korte verhalen, elk honderd woorden kort, met een voorwoord van Delphine Lecompte; (2). Gauw!, boek in het genre van de autofictie, over mijn kindertijd in Bredene; (3) Het jaar van de kwatrijnen, dichtbundel; (4) Het huis, superkorte, experimentele roman in 'provoverzen'↗︎ (door mij bedacht genre); (5) Langs Vlaamse wegen, kritische zoektocht naar de Vlaamse identiteit; (6) Honderd titelloze eenparagraafverhalen, waaruit blijkt dat mijn verhalen almaar korter — en beter ! — worden.

5 opmerkingen:

Luc Blomme zei

Hoe een broodzak voor Flor al genoeg is om er een heel verhaal aan te breien! Merci.

Gerdje Noels zei

dat is de kunst, en daarom krijgt hij verdiend de Cultuurprijs!
Zijn verhalen voeren me telkens weer terug naar de gelukkigste zorgeloze tijd van onze jeugd, dankjewel Flor!

Unknown zei

Zeer terecht deze prijs, Blomme & Devisch zijn ook familie van mij, maar dat is een ander verhaal...



















Noël Pieters zei

Wij waren klant bij Devisch leverde aan huis (broodronde)

Caroline Slabbinck zei

Proficiat met de cultuurprijs. Ja bakker Devisch kwam de pistolets op Zondag aan de deur zetten !