dinsdag 11 juli 2023

Op deze Vlaamse feestdag


Halverwege 2019 schreef ik ‘Het zelfontworpen bos’, een verhalend gedicht. Een van de vele lagen gaat over… Ge moogt zelf kiezen waarover. Inmiddels ben ik dat gedicht gaan beschouwen als mijn persoonlijk antwoord op het begrip nationale feestdagen, ook daarom heb ik een passend voois toegevoegd (kijk/luister naar het YouTubefilmpje onderaan.) Vandaag, 11 juli 2023, Feest van de Vlaamse gemeenschap, voor velen een nationale feestdag toch, draag ik het op aan… Wel, ge moogt zelf kiezen aan wie (indien niet ernstig, zich onthouden.) Daarenboven neem ik me voor het gedicht nog eens te publiceren, op 21 juli, ook een nationale feestdag. Dan draag ik het op aan… En weer moogt ge kiezen aan wie. Ik overweeg om het zelfs op de quatorze juillet te publiceren, baat het niet dan schaadt het niet. Lang leve… Kies maar!  (Flor Vandekerckhove)


Het zelfontworpen bos


Op de nationale feestdag 
Ge moogt zelf kiezen welkeen
Stel ik het zelfontworpen bos
Van mijn zoon Bert voor aan de natie
Ge moogt zelf kiezen welkeen


Doordat mijn zoon Bert verkiest
Een geboren & getogen Gentenaar te zijn
Geschiedt de voorstelling van
‘t Zelfontworpen bos van Bert
In de Gentse velodroom het Kuipke


Daar in de Gentse velodroom het Kuipke
Spreek ik op de nationale feestdag 
Ge moogt nog altijd kiezen welkeen
Berts zelfgekozen natie toe
In een betoog van negen uren lang


Naar mijn betoog van negen uren lang
Luistert het door Bert zelfontworpen publiek 
In dat volgens Bert uitverkoren Kuipke 
Als één man ge moogt zelf kiezen welkeen
Ademloos naar mijn zelfontworpen woorden


Ademloos is dat nooit eerder gebeurd
Toch geen negen uren lang door niemand
Behalve misschien in Cuba in Havana
Op de Plaza De La Revolucion
Tijdens Fidel Castro’s hoogdagen


Wanneer ik net als Castro uitroep
We weigeren ons erbij neer te leggen
Legt iedereen in velodroom het Kuipke
Onverwachts en als één zelfontworpen man 
Zich in een zelfgekozen toestand neer


Vertwijfeld leg ook ik me bij mijn zelfontworpen
Toestand neer want er zit niets anders op 
En neerliggend vervolg ik mijn betoog
En neen, dat is geen lachedingdingding vooral
Omdat Oscar Wilde veel te dicht naast me ligt


Naast mij liggend fluistert Oscar in mijn oor
The curves of your lips rewrite history
’t Zijn niet zoals ge ’t zoudt verwachten
’s Mans zelfgekozen woorden die me tegenstaan
Dan wel zijn zelfontworpen asem.


Het zelfontworpen bos op YouTube 

www.youtube.com/watch?v=Bx7jtxdf-Tk

[186]

Geen opmerkingen: