GOOGLE ZEGT ‘unnamed road’ en officieel heet het daar Strandpost 2, maar voor ons, Bredenaars, telt alleen ‘dunegat’. Hierboven plaats ik het oudste beeld dat ik van die weg vind, er staat 1920. Het wordt wellicht geschoten vanuit een kamer in het inmiddels verdwenen hotel Helvetia dat in 1923 gebouwd wordt, als de foto van dat jaar dateert moet je al meer dan honderd jaar zijn om dat beeld in ’t echt gezien te hebben.
Er valt op die bovenste foto veel te zien. Dit zijn de pioniersdagen van het toerisme, in het Dunegat ontbreken zelfs de banken waarop we allemaal wel eens zitten om 't zand uit onze schoenen te gieten. De kusttram arriveert, er stapt volk in en uit. Aan de overkant van de weg staan twee auto’s te wachten. Is er in die tijd een taxidienst die de gasten naar een van de hotels brengt, die nochtans op wandelafstand liggen? Jacques Deroo wijst me erop dat de eerste vergunning voor een taxi pas afgeleverd wordt in 1929: 'Velen die met de tram uit Oostende kwamen , stopten bij hotel l’Espérance⇲ om er een ontbijt of middagmaal te nuttigen, waarna ze per taxi naar de renbaan reden (ze konden ook de tram nemen naar post 6 en daar overstappen op een andere tram om hen aan de Renbaan⇲ renbaan afzette.'
Links van het paneel BREEDENE staat iets wat ik percipieer als een wachthokje. Mag ik veronderstellen dat daar al een politieagent staat, klaar om het schaarse verkeer te regelen? Opvallend is dat het paneel BREEDENE aan deze zijde van de Koninklijke baan staat en niet aan de overkant, zoals wij dat daar nog weten staan hebben. Wat ook opvalt is dat er aan beide kanten van het duingat grote platte duinen⇲ liggen die nu verdwenen zijn, ik schreef er in deze blog al een stukje over.
De hotels die in de Kapelstraat en de Driftweg gebouwd zijn, hebben aan de overkant van de straat een privaat stuk grond waarop hun gasten kunnen verpozen. Of er is een tennisveld, zoals dat het geval is voor het hotel d’Anvers⇲. Vooraan rechts zie je wellicht wel het hofje van de Helvetia, hotel-pension dat de hoek van Kapel- en Duinenstraat⇲ markeert. De onderste foto toont ons het hofje van grand hotel de l’Espérance⇲.
[De Laatste Vuurtorenwachter postte dit stukje in 2015. In 2024 redigeer ik het opnieuw ten behoeve van de FB-groep Bredene Retro.]
1 opmerking:
mooi dat je zoveel schrijft over bredene.
Je zegt dat de foto vanuit helvetia is genomen. Dus is die foto niet van 1920, maar na 1923 (toen werd helvetia gebouwd).
Die taxi? volgens de besluiten van de gemeenteraad werd voor het eerst een vergunning voor een taxi afgeleverd in 1929.
In die tijd werden taxi's ook gebruikt om de mensen naar de renbaan te brengen. Velen die vanuit Oostende kwamen met de tram, stopten bij hotel esperance om een ontbijt of middagmaal te benutten en dan reden ze nr de renbaan per taxi (ze konden ook de tram nemen naar post 6 en dan overstappen naar een andere tram om naar de renbaan te gaan)
Wil je foto's van strandingang post 2?? ik heb er een tiental vanaf 1907.
waar moet ik ze posten?
jacques deroo
Een reactie posten