dinsdag 24 november 2015

Vignet (*)


Sommige dingen kun je echt niet doen, vind ik, maar soms doe ik ze toch. Zo ben ik eens een koffie gaan drinken op een terras van een café in Bredene, op het voetpad, buiten op straat. Dat is iets wat ik anders echt niet zou doen. Zo’n terras in Bredene, dat is niet zoals een terras in Parijs, Brussel of zelfs Oostende. In Bredene is dat anders, want ik woon daar. Ik woon daar om de hoek en ik vind ’t gênant dat ik daar, op honderd meter van mijn deur, buiten op straat, een koffie zit te drinken, op een plek waar mijn buren passeren en me toeknikken en tegen zichzelf zeggen: kijk, hij zit daar buiten op dat terras een koffie te drinken, op honderd meter van zijn deur. Het heeft met menselijk opzicht te maken, dat weet ik wel, en ook wel met de hoed die ik zopas gekocht heb, een deukhoed. En je ziet de mensen langslopen, je buren, en je ziet ze denken: kijk hij zit daar op een terras, een koffie te drinken, op honderd meter van zijn deur en kijk, hij heeft een nieuwe hoed op, een deukhoed. Ik vind dat allemaal gênant, vooral als het dan ook nog eens aan ’t regenen is.
Flor Vandekerckhove

(*) Een vignet is een kort, impressionistisch tafereel dat een beeld schetst van een bepaald moment en een bepaalde plaats. Ik heb er in deze blog al enkele gepubliceerd. Ze staan gegroepeerd onder het label Vignet.

Een reactie posten