zaterdag 12 december 2020

Wachten op het jaarlijkse anti-kerstverhaal


Bovenstaande maakt reclame voor het anti-kerstverhaal dat ik jaarlijks schrijf. Dat van 2020 is er nog niet, maar 't is onderweg: ho ho ho! Dat anti-kerstverhaal is een traditie van mij. Die traditie is niet zo oud als kerst zelf, maar toch ook al heel oud. De tekeningen van de advertentie komen uit Ghost Comics (1951). De oorspronkelijke strip, die 8 bladzijden telt, heet Flee the phantoms. Ik doe dat wel meer, oude strips toe-eigenen ten eigen bate, een techniek die ik van de situationisten geleerd heb. (Van hun détournements staan hier mooie beelden.) Enkele maanden geleden deed ik het zelf ook nog met Overleeft onze cultuur de pandemie en in februari met De even plotse als vreemde verdwijning van Avondgenoegen. M'n gedichten en verhalen op youtube, verlucht met van 't net geplukte beelden en muziek, zijn veelal ook zo’n détournements. In het filmgenre heeft Mozinor er bekendheid mee verworven.


Een voorbeeld van détournement op youtube

www.youtube.com/watch?v=VDw7W5VP16I

Geen opmerkingen: