vrijdag 9 februari 2024

De poëtische tienrittenkaart veraangenaamt de nieuwe dienstregeling van De Lijn



DE TRAM IS, geheel in overeenstemming met mijn poëtica↗︎, een bron van inspiratie, daarvan getuigen onderstaande tramritten. Terwijl gij naast de conducteur door de voorruit kijkt, declameer ik achterin een gedicht. (Flor Vandekerckhove)


1. Een dichter tussen zijn lezers — Deze rit gaat van Oostende naar De Panne en de dichter wordt op die tram met zijn lezers geconfronteerd, een zootje ongeregeld zo blijkt: drugsverslaafden, sekswerkers en iemand die van zichzelf zegt dat hij Ringo Star is. Maak kennis met mijn fel gehavende lezerscorps, alsmede met de basgitaar van Katia Vancauwenberghe. Klik hier↗︎. [218]


2. De gevaarlijkste tramhalte — Deze keer vertrekken we in Knokke. Aan boord bevindt zich Dimer Geedts met zijn piano. Bestemming is tramhalte Konijnenpad, ongetwijfeld de gevaarlijkste stopplaats van de kusttram. Daar ontmoet ik de vrouw in het rag, die me probeert in te kapselen. Mocht het u ook overkomen, was dan uw handen en meld het aan de contactopvolgers: klik hier↗︎. [469]


3. Slangen, tante en een leguaan verhaalt het gesprek die ik echt had met een medepassagier. Hij rijdt door naar Blankenberge waar zijn tante woont, ik stap af in Bredene en blijf hem nog enige tijd ruiken. Klik hier↗︎.


4. De man die sneller schijt dan zijn schaduw — De rit gaat van Bredene naar Oostende en ge zult zien: er zit bekend volk op de tram, in casu de beroemde couturier Karl Lagerfeld, een mens waarvan ge niet meteen verwacht dat hij de tram neemt: klik hier↗︎. [246]


5. Geen aardbeienconfituur — Iemand valt. Op een tram zijn de gevolgen van zo'n val immens. Alleen mensen die de tram nemen, beseffen hoe waar dit is. Verneem alles over de afloop van het drama dat eindigt met een boterham met choco. Klik hier↗︎.


6. (N)ergens tussen Kortrijk en Gent. Heel anders dan de tram is de trein. De trein is gewoon een oord des verderfs, zeker in 1966 toen die vrouw en ik in de trein een wagon deelden. Hebt u dat al eens meegemaakt? Dat denk ik niet. Klik hier.


7. Seksueel wangedrag ontvluchten in tram of trein? Wie het openbaar vervoer neemt, weet dat het soms nodig is. Ik ontvluchtte seksueel wangedrag tot op hoge leeftijd, blijkt ook uit dit handpalmverhaal. En wat een mens al niet ziet langs de weg ! Klik hier. [260] 


8. Rode Mustangs en mannen met een zwarte moustache. We waren jong en onervaren en wachtten de zomermeisjes af die met de tram kwamen. Het leverde een gedicht op dat de tijden zal doorstaan: Klik hier. [781]


9. Bredene-Duinen verwelkomt. De kusttram speelt tot vandaag een belangrijke rol in mijn leven, zelfs beroepshalve. Een seizoen lang werd ik aangesteld om passagiers te verwelkomen die in Bredene van de tram afstapten. In dat jaar was ik niet de stadsdichter, maar de tramdichter. Klik hier. [503]


10. James Ensor of een grande casserole de moules. 2024 is het Ensorjaar, ’t is ook 75 jaar geleden dat de Oostendse kunstenaar overleden is, ’t is ook 75 jaar geleden dat ik geboren ben. Voor de gelegenheid neem ik de kusttram naar Oostende. Klik hier. [192]

De digitale publicaties (pdf en EPUB) van De Lachende Visch zijn gratis. 
Mail erom (en vermeld de titel): liefkemores@telenet.be.

Geen opmerkingen: