zaterdag 25 juli 2020

Proeve van surrealisme-light

Het gedicht ‘Gemengd gehakt’ 
is een variante op 
dat ik achteraf weer aangepakt heb, 
waardoor het niet alleen korter
en, vind ik, 
krachtiger geworden is, 
maar ook een proeve van het surrealisme-light 
dat ik in mijn poëzie nastreef. 
Zoveel veranderingen… 
Da’s een nieuwe titel waard.





Gemengd gehakt

Bij De Vleeschman loop ik langs om er een klein zenuwstuk te kopen 
En ik schuif aan achter een bourgeoise van het soort dat we alhier voor
Heen nooit gekend hebben met een Franse tongval en een erg on
Ethische bontjas en een overdaad aan ringen en kralen en toupet

Van de winkeljongen wil ze weten welk gehakt er ’t meeste vet 
Bevat en ‘t valt op dat hij dat niet weet want hij staart naar al dat
Gehakt en naar de diverse mengelingen ervan en dan weer naar
Af en hij ziet er in toenemende mate intens vleselijk ongelukkig uit

Van achter de wand komt hulp van een in ’t gehakt erg beslagen
Slager die ten behoeve van het cliënteel met kennis van zaken
Zegt dat het ene gehakt al meer vet bevat dan ’t andere waarmee
Ik genoegen nemen kan omdat ik geen gehakt kom kopen MAAR

De bourgeoise antwoordt met luide stem komende uit het diepste
Van haar bontjas dat ze die vraag daar wekelijks stelt en dat ze er
Telkens weer een ander antwoord op krijgt waarop de beslagen sla
Ger vlug weer achter de wand verdwijnt en de boel de boel laat

Geef hem eens ongelijk denk ik en wat ik ook denk is dat het erg
Lang duurt vooraleer ik in De Vleeschman aan mijn klein zenuw
Stuk geraak wat in een slagerij toch vlot zou moeten gaan anders
Is een mens beter af in de daarnaast gelegen Albert Heijn

Om het de winkeljongen gemakkelijk te maken verander ik mijn aan
Koop in een kwart kilo van hetzelfde gehakt als dat van de bourgeoise 
Wat niet alleen mijn avondmaal een andere wending geeft maar
Ook dit gedicht dat nu niet langer Klein zenuwstuk kan heten WANT

Terwijl ik thuis het vlees uitpak zie ik diep in dat gemengd gehakt 
De bourgeoise weer die nu in de beslotenheid van haar flat bovenop 
Haar bontjas naakt voor ‘t houtvuur ligt alwaar ze zich obsceen te 
Buiten gaat aan het grote vetgehalte van haar gemengd gehakt

Flor Vandekerckhove

Gemengd gehakt op youtube!


Geen opmerkingen: