woensdag 29 december 2021

Vrouwen van de Oostendse visserij, bezongen in 3 verhalen

Howlin’ Wolf (foto) nam in 1961 het bluesnummer Little Red Rooster op. Na hem deden dat ook nog vele anderen: Sam Cooke, Willie Mabon, The Doors en The Rolling Stones. Er bestaat ook een Oostendse variante van: De meiden van de Vistrap.


25 jaar lang heb ik Het Visserijblad uitgegeven. Op het einde van 2013 ging ik met pensioen. Naarmate de tijd vordert, wordt de visserij een almaar vagere herinnering. Gelukkig blijven de vrouwen van de visserij me levendig voor de geest staan. (Flor Vandekerckhove)          
                                                              [155 - 318 - 418]

1. Molly. Geen enkel viswijf werd zo mooi bezongen als de Ierse Molly. Mij heeft het lied geïnspireerd tot een Oostends verhaal, waarin een naamgenote van Molly haar kar dagelijks over de Kapellebrug duwt, richting Hazegras: klik hier↗︎

2. De meiden van de vistrap. De visserij en ‘the blues’, da’s is iets wat goed samengaat, vind ik. Wat gebeurt er als het wereldbekende bluesnummer ‘Little red rooster’ aan de Oostendse Vistrap weerklinkt: klik hier↗︎

3. Drie meisjes op de pier gaat over rituele mijdingsregels in de visserij. Bij het uitvaren mogen meisjes zich niet op de pier vertonen, pastoors mogen dat evenmin. Gelden die mijdingsregels nog altijd? Ik heb het uitgetest: klik hier↗︎

Geen opmerkingen: