maandag 4 november 2024

Marc Deconinck stelt elke dag tentoon



EERST iets over schrijvers. Je hebt er die niets met ’t internet te maken (willen) hebben en er zijn er die ’t internet omarmen, zelf ben ik van die laatste. Meer zelfs, ik ben een extremist, mijn boeken passeren niet langer langs de winkelkassa, wel publiceer ik dagelijks op ’t internet en ik doe het met graagte. 
Bij beeldend kunstenaars zie je ’t ook. Sommigen willen niets met ’t internet te maken hebben, anderen omarmen de digitale wereld. Bennie Simoens plaatst elke dag een tekening/schilderij op Facebook, hij heeft me daar ook al geïnspireerd, zoals in Drie dromen waaruit ik weet te ontsnappen. Exposeert hij ook nog buiten 't internet? Ik zou 't niet weten — en da's veelzeggend — 'k ga 't eens vragen. Ook van Marc Deconinck (°1957) vind ik elke dag een tekening op FB: ‘Ik teken inderdaad bijna elke dag, meestal in schetsboekjes die ik altijd bij me heb. Zodra er eentje volgetekend is, haal ik een nieuw uit de kast, ik heb nogal wat voorraad, in velerlei formaten & vormen. Verder gebruik ik zowat alles wat binnen handbereik ligt: viltstift, potloden, krijt, oliepastel, waterverf… Soms teken ik wat ik om me heen zie, soms bedenk ik iets, soms gebruik ik foto's…’
Deconinck laat zijn tekeningen op FB veelal vergezellen van een lijntje tekst dat deel
uitmaakt van het kunstwerkje, Engels, Frans, soms Nederlands: ‘Meestal is er eerst de tekening. De tekst kan van overal komen: flarden van wat ik op straat hoor, in de trein, in de supermarkt… Iets wat ik lees, iets uit een song (Dylan, Zappa, Nick Drake, Wyatt, Harper, ook operalibretto's). Ik ben een spons hé, ik slorp op.’
Marc is geen extremist. Hij tekent ook present in fysieke ruimtes waar hij olieverfschilderijen toont. Dat begrijp ik wel, het materiële aspect van olieverf is indrukwekkend: verflagen, afmetingen van het doek, lichtinval, zelfs geur… En ook dit is waar: boven alles en iedereen torent altijd de realiteit van het kapitalisme, waardoor de waarde van kunst zich op de markt manifesteert, in casu in de galerie, de plek waar kopers hun portefeuille bovenhalen. ('t Is in de schrijverij uiteraard niet anders: de waarde van een tekst uit zich in de boekhandel, plek waar kopers de portefeuille bovenhalen, je moet al een extremist als ik zijn om dat feit doelbewust te negeren.)
Wat betekent het internet voor Marc Deconinck? ‘Digitale tentoonstellingen op Facebook en Instagram doen voor mij absoluut geen afbreuk aan mijn kunstenaarschap, integendeel. Op ’t internet bereik ik een groter publiek, contacten die ik anders misloop. Het contact met jou is daarvan een goed voorbeeld, zonder Facebook en Instagram hadden we elkaar nooit leren kennen.’

e-mail: deconinckmarc0@gmail.com. Hier op FaceBook. Daar op Instagram:  Tentoonstellingen waren er in Bredene Vicognehoeve 1990; Oostende Art Gallery Labyrint 1994; Kortrijk St Michielskerk 1997; Osdorp (NL) 1997; Kortrijk VZW Wit.h 2012; Zierikzee (NL) 2012; Kortrijk 2016; Oostende bib 2017; Kortrijk 2018; Zandvoort (NL) 2020; Kortrijk Rodenburg 2020; Waregem 2022; Kortrijk 2024.

Geen opmerkingen: