zondag 1 januari 2017

Balans & perspectieven

— De eerste selfie (1920). —
Sinds het ontstaan ervan, in de laatste maand van 2011, werd al 178.721 keer naar deze blog gekeken, een cijfer dat, terwijl ik het neerschrijf, alweer voorbijgestreefd is. 
Een jaar geleden stond de teller op 116.000, een toename van 62.721. De jongste maand beklommen elke dag 292 mensen de vuurtorentrap. Da’s veel volk voor zo’n smal trapje. Een jaar geleden was dat nog 150.
Je kunt je automatisch laten verwittigen telkens De Laatste zijn licht weer ergens op laat schijnen. 208 mensen hebben daarvoor hun e-mailadres opgegeven. (Het vakje waar je dat kunt doen bevindt zich in de rechterkolom). 750 zeggen de Vuurtoren regelmatig te passeren (707 in 2015).
In 2016 postte ik 247 nieuwe stukjes, waarmee ik voor het eerst boven de 200 kom. In 2015 waren het er 190 en ik dacht toen dat ik nooit meer zoveel zou halen.
Rechts staat een top tien. Daarin worden de meest gelezen stukjes ondergebracht. Vijf nieuwe in 2016: een in memoriam (Kamiel Loontiens), een filmbespreking (De kracht van de verontwaardiging), een brief (Open brief aan een bezorgde mama), een stukje folklore (De Oostendse viswijven) en jeugdherinneringen (De jongens van het hoger middelbaar).
Dat van De Oostendse viswijven is merkwaardig, want het werd al in 2015 gepost. In 2016 is het blijkbaar in een veelgelezen facebook terechtgekomen, of in een aantal veelgelezen faceboeken, want nadat het gedurende lange tijd een sluimerend bestaan kende, werd het ineens massaal gedeeld.
Merkwaardig is ook de eerste plaats. Daar staat nu Negerdorp. Ook dat is een oud stuk. Ik publiceerde het al in 2013. Het stond vroeger al eens in de top, maar in de loop van 2016 was het er uit weggevallen. In het najaar werd het uit het niets weer opgepikt en niet zomaar een beetje. Het werd in 2016 vele honderden keren gedeeld, weer via mij onbekende faceboeken, in december alleen al 777 keer!
En nu de perspectieven. Voorgaande jaren had ik ter zake telkens veel goede voornemens. Ik zei toen dat de blog meer plaats moest inruimen voor vrouwen, dat ik meer over film wilde schrijven en over opera. En daarna vergat ik dat weer, zoals dat gaat met goede voornemens.
De waarheid is dat de onderwerpen zich spontaan aandienen. In 2016 heb ik in de blog 247 stukjes gepubliceerd. Daarnaast is er de wekelijkse column die ik in De Zeewacht vul. Dat maakt dat ik verleden jaar 300 verhalen geschreven heb. Haast dagelijks een nieuw verhaal!
Voor 2017 luidt mijn goede voornemen dan ook: minder schrijven, meer wandelen. Tot mijn geliefde zeg ik wat Sherlock Holmes destijds tegen zijn maat ook al zeide: ‘Come, Watson, come! The game is afoot. Not a word ! Into your clothes and come !’

Flor Vandekerckhove

Geen opmerkingen: