maandag 27 december 2021

Maar één goed voornemen voor 2022

In 2021 heb ik me laten gaan in het genre van de eenparagraafverhalen. Dat experiment sluit af met een e-boekje dat op 1 januari (dus al over enkele dagen) verschijnt. Ge moet dat zeker bestellen, ’t is gratis (kijk naar de reclame onderaan). En nu: de goede voornemens. In het komende jaar zal ik 200 verhalen schrijven van nauwelijks drie zinnen: opening, midden, slot, telkens één zin. Sommigen noemen zo’n extreem kort verhaal een ristretto, naar analogie met het koffietje dat je in één slok uitdrinkt. 'Banaan' is mijn eerste. (fv)                                                    

 200 Banaan — Toen de schaft aanbrak zag hij tot zijn ongenoegen dat zijn noenmaal thuis was blijven liggen. Een begrijpende collega gaf hem een geknoopte banaan met hartslag. Zijn ongenoegen nam nog toe maar zijn honger was toch over.

[Kijk ook eens naar Youtube, waar ik die ‘ristrettoverhalen' een voor een inspreek. De meningen over mijn declamatie zijn trouwens verdeeld. Iemand zegt dat de eentonige weemoed van mijn stem het verhaal ondermijnt, dat ik verkeerde accenten en rustpunten leg en dat mijn stem vervelend klinkt; daar tegenover staat iemand anders die juist vindt dat de emotieloze intonatie dusdanig met de inhoud contrasteert, dat die de verhalen versterkt. Hij noemt de declamatie ‘treffend’. Nog iemand anders zegt: 'M
et die filmpjes is het een briljant idee, zeker met je versleten stem erbij.' Wat denk je zelf?]                                                    
Flor Vandekerckhove                                                                           [130]


Banaan op Youtube 

www.youtube.com/watch?v=grSkKdyPXnM



Op 1 januari 2022 publiceert uitgeverij De Lachende Visch een nieuw e-boek van Flor Vandekerckhove. Honderd titelloze eenparagraafverhalen wordt ingeleid door Flors oud-leraar Nederlands Alfons Vandenbussche.


Honderd titelloze eenparagraafverhalen verschijnt op 1 januari. Het e-boek is gratis voor elkeen die erom vraagt. Doe het nu en het boek valt op nieuwjaarsdag in je mailbox. ’t Is een cadeau van De Laatste Vuurtorenwachter. Doe het meteen via liefkemores@telenet.be↗︎.


Geen opmerkingen: