zondag 26 december 2021

Na het nuttigen van enige peyote

— Midden Franz Wright, rechts David Sylvian. —


Franz Wright is wellicht mijn lievelingsdichter, van geen andere heb ik al zoveel vertaald: Thuis voor Kerst↗︎, fragmenten uit Circle en Last↗︎, Honderdeneende reden om in uw kamer te blijven↗︎, Kan je dat herhalen↗︎, Bijen van Eleusis↗︎ en m’n recentste vertaling uit diens werk, Winterslaap↗︎, toch ook alweer van augustus geleden.
In augustus deed ik ook een prachtvondst. Ik ontdekte een langspeelplaat (*) waarin David Sylvian↗︎ muziek op Kindertotenwald (**) gecomponeerd had, bundel met prozagedichten waarin Wintersleep stond. Bovendien declameerde de dichter op die plaat zelf zijn poëzie.
De vondst opende nieuwe perspectieven. De muziek gaf me voldoende plaats om dichter Franz Wright in enkele van diens gedichten vooraf te gaan, zo ook in het hieronder staande The Peyote Journal Breaks off. Waardoor ik een opname kon maken van Sylvians muziek, mijn vertaling, afrondend met Franz Wright die het origineel declameert. Ik maakte er een filmpje van dat ik onderaan dit stuk plaats.
Flor Vandekerckhove


(*) David Sylvian. There’s a Light That Enters Houses With No Other House in Sight. 2014. (64 minuten, 20 seconden). Franz Wright spoken word; Christian Fennesz guitar, laptop; David Sylvian piano, sampling, laptop, electronics; John Tilbury additional piano. Record Label: SamadhiSound.

(**) Kindertotenwald (2011) van Franz Wright↗︎                                                                                                                    [96]


Het peyotejournaal breekt af 

www.youtube.com/watch?v=Wc72oez7C0Y


Op 1 januari 2022 publiceert uitgeverij De Lachende Visch een nieuw e-boek van Flor Vandekerckhove. Honderd titelloze eenparagraafverhalen wordt ingeleid door Flors oud-leraar Nederlands Alfons Vandenbussche.


Honderd titelloze eenparagraafverhalen verschijnt op 1 januari. Het e-boek is gratis voor elkeen die erom vraagt. Doe het nu en het boek valt op nieuwjaarsdag in je mailbox. ’t Is een cadeau van De Laatste Vuurtorenwachter. Doe het meteen via liefkemores@telenet.be↗︎.


Geen opmerkingen: