In wijzerzin, beginnend bovenaan links: 1. Francis Tattegin (1852-1915). Pêcheur à la foëne dans la baie d'Authie, 1890, in Musée de Picardie, Amiens ('une foëne' is een aalgeer⇲ of palingsteker. 2. La Madelon de l’Authie. schilderij van Jan Lavezzari (1876-1947) in het museum van Berck. 3. Op de aanlegsteiger zie je bij eb goed hoe dichtgeslibd het haventje is. 4. De baai van de Authie, La Madelon is de schuilhaven van een tiental kleine jachten. |
Tania’s wandeling vertrekt vandaag in Berck, stadje aan de Franse Côte d’Opale⇲. Ik schreef er hier⇲ al over. Zoals het aan die kust op nog wel meer plaatsen⇲ voorkomt, heeft ook Berck een kunstenaarskolonie: L’école de Berck⇲ (1877-1914). Het stadsmuseum⇲ toont daar de vruchten van. Een van de schilderijen toont La Madelon de l’Authie van Jan Laverzzari. Dat doek valt me op omdat Tania’s wandeling daar vandaag eindigt. Voilà, ik weet weer wat te doen.
Waben, het dorpje waarvan La Madelon deel uitmaakt, telt maar 400 inwoners, veel bedrijvigheid is daar niet, maar in de middeleeuwen is 't een bloeiende vissers- en handelshaven. Vanaf de 14e eeuw verandert dat door dichtslibbing en vandaag ligt Waben al zeven kilometer landinwaarts; een baai⇲ zorgt voor de verbinding met de zee. Het schuilhaventje Madelon (met mooie houten aanlegsteiger) bevindt zich in die baai, aan de samenvloeiing van het stroompje Authie en de Fliers, een riviertje van maar 10 kilometer lang. Terwijl ik al dat moois sta te bekijken, verwondert het me niet dat naturalistische kunstschilders⇲ er zich door laten inspireren, zo ook Jan Lavezzari⇲ (1876-1947) en Francis Tattegrain⇲ (1852-1915), beiden van de école de Berck, waarvan ik u twee aan die baai gemaakte werkjes toon.
Flor Vandekerckhove⇲
Flor Vandekerckhove⇲
Geen opmerkingen:
Een reactie posten