donderdag 23 februari 2023

Van indrukwekkend Stille levens naar indrukwekkend luide muziek, resulterend in Stilleven met platenhoezen

Bovenaan links: stilleven zonder titel van Karel Wouters. Boven rechts: Nature Morte van Stephan Vanfleteren. 
Onderaan doe ik m’n best om deel uit te maken van 'Stilleven met platenhoezen'.


18 februari — In Oostende loopt nog tot 21 mei, Stille levens. Curator Koen Broucke vertrekt daarin van Spilliaerts Stilleven met schelpen, flesje laudanum en pillendoosje, om het met de bezoeker over ‘verzamelingen’ te hebben. Daar hangen ook schilderijen die me weer naar het uitgangspunt voeren: stillevens. Karel Wouters’ geschilderde afbeelding van een dode vogel doet me eraan denken dat het Nederlandse stilleven in ’t Frans nature morteheet en in ’t geval van zo’n dode vogel mag ik dat, vind ik, ook letterlijk vertalen: dode natuur. En ’t is ook het soort schilderij dat ons aan ons eigen heengaan herinnert: memento mori
Die dode vogel neem ik mee naar huis, althans de gedachte.
19 februari — In Tania’s platenkast is ’t mij vervolgens om Mass VI  van Amenra te doen. De hoes toont foto’s van Stephan Vanfleteren: ook stillevens, ook dode vogels, ook dode natuur, ook nature morte. De combinatie Vanfleteren-Amenra is geslaagd, de hoes valt in de prijzen
20 februari — Aan zee waait ’t hevig en ik laat m’n gedachten meewaaien. Terwijl ik ’t bovenstaande overdenk en hoe het ene me weer eens naar ’t andere leidt, juich ik de samenwerking tussen kunstenaars van verschillende disciplines toe, omwille van de multizintuigelijke kunstervaring die zo’n samenwerking oplevert. De Laatste Vuurtorenwachter leidt u naar mooie voorbeelden: De helende werking van de zwaardvistrombone(singer-songwriter Tom Waits en fotograaf-kunstenaar Michael A. Russ); Hoe muziek, taal en beeld elkaar aanraken (beeldhouwer Johan Tahon en muziekband Amenra); Koenraad Tinel tekent Babel en Singer (een tekenaar en zijn lievelingsschrijvers.) Zelf doe ik dat ook graag, zoals in De kwestie van de blauwe Cadillac (met tekeningen van Jo Clauwaert en muziek van Dimer Geedts) en in Momentum (met en over schilderijen van Dirk Roose.)

2 opmerkingen:

Unknown zei

Beste Flor,

Aangenaam verrast vandaag jou opnieuw te mogen lezen.
Ik heb nog 'een zak en e klik' van je vroegere 'ouvrages' gespaard in het geheugen (van mijn laptop welteverstaan - en niet onder mijn schedel)

Nog veel creativiteit en hard labeur toegewenst.

Andre Geedts

Unknown zei

Beste Flor en medelezers,

Ook zeer tevreden terug post te mogen ontvangen van ; 'De laatste vuurtorenwachter'.

Voor mij een verpozing voor de geest.

Dankbare groet,

Nicole Sanders.