zondag 24 juni 2012

Een Oscar Goethalsstraat in Bredene

Van links naar rechts: Paula x; Laura x, twee onbekenden, Jenny Vandekerckhove, haar zus Erna en haar broer Camiel (met ooglap), Robert Vansieleghem, Fernand x, moeder Zoë, x, Alice zus van Zoë, vlak voor haar staat Jerome (Justin) Dekuyper (1907-1982), centraal op de foto bevindt zich uiteraard Oscar Goethals, rechts van hem staat Marcel Vandekerckhove, x, Jerome Depoorter, Gentile Decoutter en Gaston Steen.

De Bredenaar Oscar Goethals (°Bredene, 8 december 1920 - †Brugge, 20 juli 1989) was van 1943 tot 1953/1955 beroepsrenner. In 1944 won hij een wedstrijd in Aalst. In 1946 werd hij derde tijdens het nationaal kampioenschap veldrijden. Derde werd hij dat jaar ook in een wedstrijd in Oostduinkerke. In 1947 greep hij vlak naast de palm in Oostende en dat deed hij ook tijdens het nationaal kampioenschap halve fond op de baan. Dat laatste herhaalde hij nog eens in 1952. In dezelfde discipline werd hij in 1953 derde. Hij is zeer lang als recreatieve fietser actief gebleven en verongelukte al fietsend, op 20 juli 1989, tussen Sluis en Oostburg.

Dat is wat het internet me leert over deze wielrenner die in heel zijn professionele carrière maar één koers gewonnen zou hebben. Maar correct is dat niet, want ik vind in het familiearchief een foto waarop Oscar Goethals de palm toont van een wedstrijd die hij in Westkerke gewonnen heeft. Of misschien klopt het wel en heeft Goethals die wedstrijd gewonnen toen hij nog amateur was. Zeker is wel dat het een koers was die daar ter gelegenheid van de plaatselijke kermis georganiseerd werd.
Het jaartal waarin dat gebeurde is me helaas niet bekend.  De foto dateert van voor mijn geboorte, zo mag ik veronderstellen, maar over die kermissen weet ik wel mee te spreken. Toen ik jong was, trokken de Vandekerckhoves op die kermisdag steevast naar Westkerke, want daar woonde de familie van Zoë Van Lysebettens, echtgenote van mijn peter Edmond Vandekerckhove. Ik herinner me die familiebezoeken aan de zusters van Zoë, allemaal fruithandelaars.

De foto bewijst dat Oscar Goethals een trouwe schare Bredense supporters had, want er staan nogal wat Bredenaars op. Ik ben er inmiddels in geslaagd de meeste namen te achterhalen. Van links naar rechts: Paula x; Laura x, (Laura en Paula woonden in Westkerke en waren nichten van mijn vader), dan volgen twee onbekenden. De twee kleine meisjes zijn Jenny Vandekerckhove en haar zus Erna.  Hun broer Camiel heeft een ooglap op. We zien verder ook de Bredenaar Robert Vansieleghem die in mijn jeugdjaren in de Duinenstraat een garage uitbaatte, Fernand x Westkerkse neef van mijn vader, Zoë Van Lysebettens die in de Duinenstraat een groentenwinkel openhield, x, Alice, de in Westkerke wonende zus van Zoë, vlak voor haar staat Jerome Dekuyper, de oom van Robert Vansieleghem, centraal met de palm staat uiteraard Oscar Goethals, vervolgens mijn vader Marcel Vandekerckhove, een onbekende en ten slotte nog drie Bredenaars: Jerome Depoorter (brouwer en actief in de gemeentepolitiek), Gentile Decoutter en Gaston Steen die in mijn kindertijd allebei bekende fietsenmakers waren.

Inmiddels weet ik alweer meer over deze Goethals. Daniël Eyland deelde me mee dat Oscar een dochter heeft die nog steeds in Bredene woont en schepen Jacques Deroo wist me te zeggen dat Oscar later koersdirecteur was in triatlonwedstrijden. Daarenboven weet ik nu dat er over twee, drie jaar een Oscar Goethalsstraat in Bredene komt. Neen, die Oscar is hier bijlange niet vergeten.
Flor Vandekerckhove
Een reactie plaatsen