zaterdag 4 mei 2024

Samen met Joan, Tom, Patti, Bono en Bob


GE MOOGT zeggen wat ge wilt, maar voor een eenzelvige mens als ik is het digitale tijdperk een zegen. ’t Internet biedt ongeziene mogelijkheden aan iemand als ik die schijt heeft aan de boekenmarkt↗︎ en die liever langs de vloedlijn wandelt dan in het lezingencircuit aan te treden. Mis ik dan geen kansen om iets met anderen te doen, wat toch wel verrijkend kan zijn? Eigenlijk niet, neen. Hieronder plaats ik mijn top-5, met de allergrootsten: u hoort ondergetekende aan 't werk met Joan Baez, Tom Waits, Bono, Patti Smith en Bob Dylan. Leve de digitale wereld van ’t internet! (Flor Vandekerckhove)

5. 'I Saw The Vision Of Armies' is een gedicht van Walt Whitman. Joan Baez declameert het. ik lees mijn Nederlandse vertaling: Ik zag het legervisioen. Joan Baez en ik↗︎

 

4. ‘Het lachende hart’ is een vertaling die ik maakte van ‘The Laughing Heart’ van Charles Bukowski. Op de film hoor je de stem van Tom Waits die de tekst in ’t Engels declameert, afwisselend met die van mezelf die de Nederlandse vertaling voorleest. Tom Waits en ik↗︎

 

3. De tieger is de vertaling die ik maakte van het gedicht The Tyger van William Blake. Patti Smith zing het. Ik lees mijn vertaling. (Op het einde speelt Mark Allen een instrumentale cover van Wild Horses van The Rolling Stones.) Patti Smith en ik↗︎


2. ‘Werp de teerling’ is de vertaling die ik maakte van ‘Roll the Dice’, tekst van Charles Bukowski. Op de film hoor je de stem van Bono die de tekst in ’t Engels declameert, afwisselend met die van mezelf die mijn Nederlandse vertaling voorlees. Bono en ik↗︎

1. Annabel Verlee is een gedicht dat ik uit het Engels vertaal. Het is van Adgar Allan Poe en heet daar Annabel Lee. Aanvankelijk was deze opname een 10 minuten durende jam van The Reaggaemasters. Later werd het nummer meer gestructureerd, met de gesproken woorden van Bob Dylan (opname van een van zijn radioprogramma’s). Ik wissel mijn Nederlandse vertaling af met de declamatie van Bob Dylan. [Ook  te horen: Arthur Jeltema, keys; André van Vliet on guitar; Leon Elias percussion; bass drums Jan Sax; Rob van Nieuwenhuizen Sax; Ruud Rudeboy rest and bass. All arrangements by Rob van Nieuwenhuizen and Leon Elias. Recorded and mixed by Leon Elias @ workingsound studios.] Met behulp van GarageBand werd het nu een nieuw geheel. Bob Dylan en ik↗︎  

(5=159) (4=210) (3=213) (2=222) (1=267)

Geen opmerkingen: