donderdag 16 mei 2024

Ik herinner me Bobbejaan Schoepen



OP 16 mei 1925 werd Bobbejaan Schoepen geboren, da’s vandaag exact negenennegentig jaar geleden, veel kans dat er volgend jaar (100 !) een herdenking komt, ik geef nu al een voorzet. Schoepen was een variété-artiest van de generatie van mijn ouders. De kinderen van die ouders kwamen vooral onder de indruk van het cowboypak waarmee hij optrad. Ik herinner me levendig zijn optredens in een circustent waarmee hij toerde, ik postte er een stukje over: Bobbejaan Schoepen zien en sterven. Zijn carrière reikte veel verder dan Vlaanderen, wie ’s mans biografie leest, kan niet anders dan onder de indruk komen van de internationale reikwijdte. Er bestaat ook een mooie documentaire over de man, die werd gemaakt door Tom, zoon van Bobbejaan. Die docu heeft me doen nadenken over het opschuiven van de generaties: Ik heb me dikwijls afgevraagd (Talkin’ bout my generation).
Flor Vandekerckhove

Geen opmerkingen: