dinsdag 2 juli 2024

In memoriam Ernest Hemingway († 2 juli 1961)



VANDAAG, 2 juli, is het drieënzestig jaar geleden dat schrijver en journalist Ernest Hemingway overleden is. Hij heeft grote invloed uitgeoefend op het proza, ook op ’t mijne. In het interbellum maakt hij deel uit van de Lost Generation.
In de archiefkast van De Laatste Vuurtorenwachter zit wel een en ander waarmee ik hem vandaag kan herdenken. In 2016 ging ik naar Parijs om daar zijn spoor te volgen, vandaar dat ik je iets over Over het Parijs Van Die Tijd kan vertellen: Met Hemingway in Parijs en Flaneren rond de Rue Mouffetard, twee stukjes die je daar nu als gids kunt gebruiken. De merkwaardige mens die Hemingway was — noem hem maar een macho — belicht ik in stukjes met veelzeggende titels als Het borsthaar van Hemingway en Ernest Hemingway: grote borst, klein hartje. Merkwaardig man dus, maar bovenal een goede schrijver; een klein maar typerend voorbeeld staat in Leren schrijven met Hemingway. En ten slotte voeg ik er een link aan toe naar een handpalmverhaal waarin ik Hemingways lering tot eigen profijt aanwend, ik denk wel dat hij de titel genegen zou zijn: Marlies Dekkers en Hemingways ijsbergtheorie.
Flor Vandekerckhove

Geen opmerkingen: