donderdag 18 juli 2024

Maurice en de god Dionysos: 'uw oude mannen zullen dromen dromen.'

( Maurice Vanbellinghen © Foto Annie Boedt)


HET IS zoals de ondertitel van deze blog zegt: deze vuurtoren belicht de verdwijnende wereld van een babyboomer /soixantehuitard. Die ambitie veronderstelt ook dat ik enig licht op individuen werp die ik wandelend ontmoet en die in mijn kraam passen. Vandaag is dat Maurice Vanbellinghen waarmee ik gisterenmiddag een stonde lang een zitbank onder de vuurtoren deelde.
Lekker weer. Na enig zwemmen-in-zee fietst Maurice, via de Halve Maan⇲, richting overzet om, aan de overkant van de havengeul, in ’t Leeshuuseen stapeltje boeken achter te laten, waarna hij naar de Oosteroever terugkeert om de middag op ’t terras van O.666⇲ af te ronden. Voorgaande zin typeert Maurice als het soort mens dat ikzelf ook wel zou zijn mocht mij nog een greintje sociabiliteit resten.
Maurice is een belezen mens, hij weet veel, hij weet bijvoorbeeld wat Pablisten, Lambertisten, Posadisten zijn. En Healisten! Wat ik op mijn wandelingen anders zelden tegenkom. Hij weet gelukkig ook andere dingen, van Maurice kan ik wel iets leren. Het stapeltje boeken dat hij naar ’t Leeshuus wil fietsen, neem ik daarom op die zitbank van hem over en nu zit ik me thuis af te vragen wat ik ermee kan aanvangen. 
Een van die boeken is van Norman O.Brown en heet Love's Body. (°) Ik ken boek noch schrijver, maar begrijp al vlug dat ik via Normans aforismen in de verraderlijk gespannen netten van het Freudo-Marxisme⇲ terechtkom. Ook omdat het boek in kwestie nog maar een kort leven rest — vergeelde bladzijden, krakend papier, verdorde lijm, loslatende rug — vertaal ik er een citaat uit dat ik zodoende aan de eindigheid van dat boek ontruk, onnutte maar poëtische daad. Maurice zal, denk ik, de laatste zijn om het citaat tegen te spreken en 't geeft ons een gespreksonderwerp voor 't geval we elkaar weer eens aan de vuurtoren ontmoeten. 
Uw jonge mannen zullen visioenen zien, en uw oude mannen zullen dromen dromen; Freud. Deze zijn niet dronken, zoals u veronderstelt. Wonderen en tekenen. De zon veranderde in duisternis en de maan in bloed. Pinksteren is waanzin. De god is Dionysos.

(°) Norman O. Brown. Love’s Body. 1966. Vintage Books. A Division of Random House New York. 277 pp.

1 opmerking:

Anoniem zei

Blijven mensen ontmoeten, blijven bloggen Flor, zo blijven wij ook ons breintje verhelderen, dankjewel.